Hopp til innhold

– Meget ulønnsomt med Intercity

En ny rapport slår fast at full intercityutbygging er «meget ulønnsomt». Ifølge rapporten er området for stort, og passasjerene for få i forhold til pengene som brukes.

InterCity-tog på rødt lys

RØDT LYS: Dette intercitytoget venter på grønt lys. Rapporten fra Transportøkonomisk institutt anbefaler ikke en storstilt utbygging av hele intercitytriangelet.

Foto: Cornelius Poppe / Scanpix

Den nye rapporten er laget av Dovre Group og Transportøkonomisk institutt (TØI). Den konkluderer med at det er lite grunnlag for å gjøre store intercityinvesteringer utenfor Hamar, Fredrikstad og Tønsberg, og at «full utbygging innen 2025 i hele intercityområdet er meget ulønnsomt».

I rapporten konkluderes det med at:

  • Det er liten grunn til å forvente store økonomiske ringvirkninger av tiltaket. I den grad det finnes slike effekter vil de være saktevirkende og gjelde for de indre delene av intercitystrekningene, avgrenset til Hamar, Tønsberg og Fredrikstad.
  • Hvis full utbygging av Intercity fungerer som tiltenkt, og dermed gir regionforstørring og sterk vekst i tettstedene omkring Oslo, vil dette føre til økt bilkjøring og ingen besparelse av klimautslipp. Klimaregnskapet som er utarbeidet bygger på for optimistiske forutsetninger til at full utbygging av IC (Intercity) kan betraktes som et klimatiltak.
  • Med den stasjonsstrukturen og det stoppmønsteret som foreslås, vil det ikke være mulig, eller driftsøkonomisk riktig, å benytte seg av en topphastighet på 250 km/t.
  • I utredningen til Jernbaneverket hevdes det at planlegging og utbygging av alle gjenstående strekninger på intercitytriangelet kan gjennomføres på ti år. Det har festet seg altfor høye forventninger til mulig gjennomføringstid for IC-strekningene.
  • Oslotunnelen er allerede i dag overbelastet. Med en forventning om stor befolkningsvekst i osloområdet vil det trolig bli nødvendig å prioritere kapasiteten i Oslotunnelen strengere.
  • Vi advarer mot store investeringer i Ytre IC (utenfor Fredrikstad, Hamar og Tønsberg) før det avklares hva som skal gjøres for å bedre kapasiteten for fremføring av tog gjennom Oslo.

I en kort oppsummering av rapporten sier Thorleif Sunde, partner i Dovre Group, at passasjergrunnlaget er for dårlig og de gjenstående investeringene for store i Ytre IC.

Han mener også at man kan se konturene av konklusjonene fra denne rapporten i Jernbaneverket sin rapport, men at Dovre Group og TØI har lagt mindre vekt på de optimistiske scenariene som Jernbaneverket har.

Stusser over rapporten

– Jeg stusser veldig over rapporten, sier Frps Bård Hoksrud, nestleder i Stortingets transportkomité.

Bård Hoksrud

Bård Hoksrud, Frp.

Foto: Wilhelm Støylen / NRK

– Vi har hatt flere rapporter som har vist at å bygge intercitytriangelet er svært lønnsomt, sier Hoksrud.

Hoksrud er enig med rapporten i at det ikke nødvendigvis er riktig å satse på tog som går i 250 km/t. Men det bør være tog som går i over 200 km/t og opp mot 250 km/t, for det er mye billigere, mener han.

Ikke bare snakk om lønnsomhet

Men det er én ting som er viktig for Hoksrud:

– Dette handler litt mer enn bare om at alt skal være lønnsomt. Det handler også om at regionene som er i ytterpunktene har også skal kobles opp mot hovedstadsregionen, og ikke minst at man skal øke regionene slik at folk kan jobbe lenger fra der man bor enn i dag.

– Dette er mye større enn at det bare skal være samfunnsøkonomisk lønnsomt, sier Hoksrud.

Tror ikke på klimagevinst

Hoksrud tror rapporten har rett når den setter spørsmålstegn ved en eventuell klimaeffekt ved full utbygging av Intercity. I rapporten står det at regionsforstårring og vekst i tettstedene rundt Oslo, vil føre til økt bilkjøring og ingen besparelse av klimautslipp.

IC kan få flere til å ta arbeidsreiser med tog, men ifølge rapporten vil et spredt utbyggingsmønster medføre økt bilbruk på fritiden. Beregningene som er gjort i rapporten kommer frem til en liten økning i bilbruken - ingen dramatisk nedgang.

– Jeg tror det er viktig å se at dette handler om transportmuligheter, og at folk skal kunne komme seg raskt fra Porsgrunn, Halden, Lillehammer til osloområdet eller omvendt, sier Hoksrud.

– Det er det dette handler om, å ha en effektiv måte å transportere passasjerer på. For meg er klimabiten litt mer underordnet.

En av mange rapporter

Hoksrud tror ikke at de som bor i ytterkantene av intercitytriangelet vil godta at jernbanenettet ikke rustes opp. Frp-politikeren fra Telemark mener man må tenke helhetlig, og at man ikke kan kutte enkelte deler fordi det ikke er lønnsomt nok.

Uansett hva denne rapporten konkluderer med, mener Hoksrud at man må se på hva som er viktig for samfunnet. Det finnes rapporter som viser at høyhastighetstog og tog med fart på over 250 km/t vil være lønnsomt i Norge, og nå viser denne rapporten at det ikke engang er lønnsomt med IC-triangelet.

– Det handler derfor om å ha det store perspektivet på gode transportårer til og fra byområder. Og her er intercitytriangelet kjempeviktig, sier Hoksrud.

Det som skjer videre i diskusjonen rundt Intercity, er at regjeringen nå jobber med Nasjonal transportplan. Den skal legges frem et sted mellom februar og mars. Da får vi svaret på om den rødgrønne regjeringen ønsker å bygge ut hele IC, eller om de følger anbefalingene i denne rapporten.

Intercity-triangelet
Foto: Jernbaneverket