Hopp til innhold

– Frykter uforsvarlig bemanning

Avinor vurderer å utdanne færre flygeledere til høsten for å spare penger. – Det vil få store konsekvenser for passasjerene på sikt, tror hovedtillitsvalgt for flygelederne i Røyken.

Flygeleder

Avinor vurderer å kutte i flygelederutdannelsen. Flygelederne er bekymret.

Foto: Bjørnflaten / Scanpix

Avinor foreslår å utdanne færre flygeledere i en sparekampanje som skal iverksettes til høsten.

Kampanjen som Avinor har kalt Iposisjon er sendt ut i et internt dokument til blant annet flygelederne i Røyken, og har bakgrunn i at Luftfartstilsynet pålegger Avinor å spare penger.

Les også:

Håpløs situasjon

I kampanjen foreslås blant annet effektiviserings- og innsparingstiltak på utdanning av nye flygeledere.

I praksis betyr det en reduksjon av antall flygelederelever som blir tatt opp, noe

Nicholas Lorvik

Hovedtillitsvalgt for flygelederne i Røyken, Nicholas Lorvik.

Foto: Trine Lise Sviggum Helgerud / Nrk

som igjen betyr lavere tilførsel på flygeledere i fremtiden. Hovedtillitsvalgt for flygelederne i Røyken kontroll, Nicholas Lorvik, er skeptisk til forslaget.

– I dag er vi avhengige av at alle som tas opp i utdanningen blir sertifisert. Hvis dette forslaget kommer igjennom og færre blir tatt inn til utdannelse, blir risikoen at enda færre fullfører eller kommer igjennom utdannelsen.

Lorvik forstår at Avinor vil utnytte og effektivisere hver eneste flygeleder bedre enn det som gjøres nå. Men håper at Avinor sentralt forstår flygeledernes håpløse situasjon.

Les også:

Flykaos i helgen

For fra nå og til mandag er det 29 vakter som ikke blir bemannet i Røyken kontroll. Lorvik frykter at flygeledermangelen kommer til å skape stort flykaos på flyplassene Østlandet i helgen.

– Vi ønsker oss nok kollegaer i fremtiden så vi slipper å komme opp samme situasjon som vi er i akkurat nå.

Les mer:

Stor personalmangel

Allerede i dag er det stor mangel på ansatte, forteller Lorvik. Han frykter en vond sirkel der det stadig mangler personell på en av kontrollenhetene i landet og flygeledere og andre ansatte må flyttes rundt dit der behovet er størst.

– Vi frykter at det totalt sett ikke blir nok flygeledere i systemet til å opprettholde en forsvarlig og tilfredsstillende bemanning.

Lorvik har det siste halvannet året jobbet nesten 450 timer overtid. Han forteller at det hender han spør seg selv om jobben hans er verdt all overtiden.

– Jeg frykter at jeg blir så sliten at jeg må slutte i jobben før pensjonsalder, men dette er drømmejobben min og konklusjonen blir at det er verdt det.