Hopp til innhold

– Alt går galt i samferdsels-Norge

Ferga Bastø 2 har kollidert med kaia i Horten, og er ute av drift. Det fører til enda mer køkaos på Østlandet.

- Dette er maks uflaks, sier daglig leder Olav Brein i Bastø Fosen.

- Dette er maks uflaks, sier daglig leder Olav Brein i Bastø Fosen.

Foto: NRK

Bastø Fosen forteller at ferga hadde for høy fart da den kom inn mot kaia.

– Vi vet ikke hvorfor den hadde høy fart, men dette er maks uflaks. Det virker som alt går galt i samferdsels-Norge for tiden, sier daglig leder Olav Brein i Bastø Fosen.

Fergekø på kaia i Moss

Køene er store i Moss etter at Bastø II ble tatt ut av drift.

Foto: Henrik Bjørnstad Skolt / NRK

Selskapet kjører nå med tre ferger mellom Horten og Moss istedenfor fire, og køene øker på begge sider av fjorden.

– Trafikken har økt mye her siden Oslofjordtunnelen ble stengt, og jeg regner ikke med at folk gidder å kjøre rundt Oslo, uansett om en av våre ferger er ute av drift, sier Brein.

– Ikke kjør mot Horten

Statens vegvesen og politiet ber folk instendig om ikke å kjøre mot Horten.

– Kjør heller gamleveien forbi Granli. Det er rimelig heftig her nå, og kø helt inn i Horten-tunnelen, sier Reidar Jørgensen i Statens vegvesen.

Bastø 2 krasjet i kaia i Horten

Bastø 2 krasjet i kaia i Horten i morgentimene. På bildet ligger den ute på vannet og venter på å bli satt ut av drift.

Foto: Rune Jensen / NRK

Trailer satt seg også fast

For å toppe hele kaos-kaka har også en trailer satt seg fast på en av de andre ferjene i formiddag.

– En redningsbil har kommet seg om bord for å hjelpe traileren, forteller et vitne på kaia til NRK.no.

Siste: Veikaoset fortsetter i Oslo-området

Daglig leder Olav Brein sier at de ennå ikke har oversikt over skadeomfanget.

– Vi vet heller ikke hvor lenge ferga er ute av drift, men vi skal gjøre det beste vi kan for at folk skal slippe å stå timesvis i kø, sier Brein.

På grunn av stor trafikk går de tre gjenværende fergene inntil videre kontinuerlig og ikke etter oppsatt ruteplan.

– Kø helt til rundkjøringen

Jan Erik Nilsson var på kaia klokken 08.00 i morges, og allerede da var det kø helt ut til rundkjøringen inn til kaiområdet.

– Vi kom akkurat om bord nå, etter å ha ventet i en og en halv time. Nå er det sikkert enda mer kø på land, sier han til NRK.no.

Nilsson er på en liten ferietur, og rammes ikke hardt av kaoset. Men han tenker på trailerne og de som skal rekke møter og jobb.

– Folk tar det med godt humør, men det er for dårlig hvis ikke fergeselskapet har kontroll, sier han.

Friskmeldt mot Oslo

Samtidig med Bastø-ulykken ga morgenrushet lange køer på veiene inn mot hovedstaden fra Vestfold, og det lå lenge an til en reprise på mandagens kaos. Men like før klokken 09 ble trafikken friskmeldt.

Trafikkaoset skyldes delvis norgeshistoriens største togstans. Fra helgen ble all trafikk gjennom Oslotunnelen stengt.

Samtidig har Oslo S lukket dørene på grunn av vedlikeholdsarbeid, i tillegg til at Oslofjordtunnelen er stengt som følge av brannen forrige uke.

Arbeider ved Furuset skaper trafikkork.

Arbeider ved Furuset skaper trafikkork også tirsdag.

Foto: Erik Engen / NRK

– Kan ikke ha det sånn

Mandag varte morgenrushet inn til hovedstaden til langt utover ettermiddagen, noe som også gikk hardt utover NSB, som hadde satt inn buss for tog på sine strekninger.

NSB var ikke klar over at Statens vegvesen planla utbedringer av E6 nordover fra Oslo samtidig med togstansen.

– Sånn kan vi ikke ha det, mener NSB, som krever en normal situasjon på veiene. Seksjonsleder Anders Aaram i Vegvesenet i Oslo sa mandag til NTB at de vil ta en evaluering etter tirsdagstrafikken og se på mulige tiltak.