Hopp til innhold

- Barn skal slippe å bli bombardert med reklame

En av landets største kinoer kan bli en friarena for foreldre som vil ta med barna for å se film uten reklame.

Camilla Eidsvold

Leder av kulturutvalget i Fredrikstad, foreslår totalforbud mot reklame som er rettet mot barn.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

Fredrikstad kino kan bli landets første kino med totalforbud mot reklame før barnefilmer.

Onsdag legger de rødgrønne flertallspartiene frem et forslag om totalforbud mot reklame rettet mot barn, selv om det betyr tap for den kommunale kinoen.

– Det må vi tørre, sier leder av kulturutvalget, Camilla Eidsvold (SV).

Vil ha totalforbud

Grunnen til at politikerne går så langt nå, er påtrykk fra publikum. Et ønske om å ta med barna på kino uten reklame, er grunnen til at Kulturutvalget skal avgjøre reklamens fremtid.

Reklame rettet mot barn er forbudt på norske TV-kanaler, mens det er lov å vise reklame foran barnefilm på kino, noe Fredrikstad kino alltid har gjort.

Mens rådmannen vil skjerpe reglene, vil flertallspartiene ha et totalforbud fra neste år, og fremmer sitt nye forslag i Kulturutvalget.

– Jeg synes det er en uting med reklame før barnefilmer. Hvis ikke barn ned til sju år skal kunne gå på kino uten å bli bombadert av cola-reklame og dårlige isbjørner, da har vi en alvorlig utfodring etter min mening, sier Eidsvold.

LES OGSÅ:

Vanskelig for foreldrene

Hun er kritisk til at det er så mye reklame direkte rettet mot barn, og håper at resten av landet vil følge etter. Spesielt er dette vanskelig for foreldrene.

– Det er ikke lett for foreldre å forholde seg til det massive presset fra reklame. De betaler for å se en film, ikke reklame.

Hun understreker at det også er store inntektsforskjeller, som gjør presset enda større.

Tapsprosjekt

For Fredrikstad kino betyr et reklamekutt et tap på mellom 300-400 000 kroner i året. Det er en regning utvalgslederen er villig til å ta.

– Det er ikke sånn at vi kan si kutt over natten, men dette er noe som må fases ut. Vi har vedtatt kinoens budsjett for i år, så dette må gjelde fra neste år, sier hun.

På spørsmål om kommunen har råd til et tap på flere hundre tusen kroner, svarer hun følgende:

– Dette er akkurat som den andre debatten som går nå om norsk kultur. Hvis vi alltid skal sette en gevinst, en økonomisk kapitalgevinst på alt vi gjør, da taper menneskeheten fortere enn du aner. Her vil vi sende ut signaler som vil betale seg på sikt. Tenk deg landets første kino uten reklame, det vil trekke publikum, tror hun.