– Jernbanen må bygges ut fra Oslo, så får strekningen mot Sverige komme etter det, sier Marit Arnstad.
I går var hun på et felles møte med de nordiske samferdselsministrene i Stockholm. Der ble det diskutert hvordan de nordiske landene kan samarbeide for å få til en enda bedre flyt av gods og passasjerer mellom landene.
«Missing link»
I pinsen oppsto en 15 kilometer lang kø av vogntog inn i landet sør for Svinesund, og hver dag kommer 2300 trailere inn over grensen. Prognoser sier at trailertrafikken på E6 vil øke med over 50 prosent innen 2030. Statens vegvesen har anslått at kapasiteten på motorveien vil være sprengt om ti år.
Teksten fortsetter under bildet.
På jernbanen har svenskene bygd nytt dobbeltspor fra Göteborg til Trollhättan. På norsk side skal det bygges ut til Halden innen 2030.
Midt imellom ligger det som er kalt «missing link» – en 13 mil lang strekning med enkeltsport der det bare går et par godstod i hver retning i døgnet. Ti mil av denne strekningen ligger i Sverige.
Det bekymrer leder av Stortingets transportkomite, Knut Arild Hareide, som i forkant av ministermøtet i Stockholm pekte på behovet for å løfte grensebanen mellom Norge og Sverige.
– Vi kan ikke vente med å gjøre noe med jernbanen til motorveien er full. Dette prosjektet må få prioritet for å få mer gods over på bane, sier Hareide.
- Les også: Femdobbelt svensk dobbeltspor
- Les også: Vil ha pendlertog til Norge
Byene først
Etter møtet i går understreket den svenske infrastrukturmininsteren, Catharina Elmsäter-Svärd, at det er utfordringer rundt byene som må løses før hun kan gå løs på en opprustet bane mot Norge.
Hun minner samtidig om at de har bygd ut den første biten mot Norge.
– Nylig har vi ferdigstilt åtte mil med dobbeltspor fra Göteborg til Trollhättan. Og på sikt må vi få koblet våre baner sammen på en bedre måte enn i dag, sier Elmsäter-Svärd
I juni skal det svenske Trafikverket legge fram en langtidsplan for investeringer. Spørsmålet er om det kommer noen signaler der om den manglende strekningen mot Norge.