Hopp til innhold

– Grensebane må vente

En opprusting av jernbanen mot Europa må vente til Intercitytriangelet er bygd ut til Halden, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

Det blir det ingen togutbygging mellom Oslo og Gøteborg på mange ti-år. Den svenske infrastrukturministeren sa på et nordisk ministermøte i går at Sverige må prioritere jernbanen rundt sine egne byer framfor en forsterket linje mot Norge. I mellomtiden renner E6 over av tungtransport.

Grensebane må vente

– Jernbanen må bygges ut fra Oslo, så får strekningen mot Sverige komme etter det, sier Marit Arnstad.

I går var hun på et felles møte med de nordiske samferdselsministrene i Stockholm. Der ble det diskutert hvordan de nordiske landene kan samarbeide for å få til en enda bedre flyt av gods og passasjerer mellom landene.

«Missing link»

I pinsen oppsto en 15 kilometer lang kø av vogntog inn i landet sør for Svinesund, og hver dag kommer 2300 trailere inn over grensen. Prognoser sier at trailertrafikken på E6 vil øke med over 50 prosent innen 2030. Statens vegvesen har anslått at kapasiteten på motorveien vil være sprengt om ti år.

Teksten fortsetter under bildet.

Svensk jernbanestasjon
Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

På jernbanen har svenskene bygd nytt dobbeltspor fra Göteborg til Trollhättan. På norsk side skal det bygges ut til Halden innen 2030.

Midt imellom ligger det som er kalt «missing link» – en 13 mil lang strekning med enkeltsport der det bare går et par godstod i hver retning i døgnet. Ti mil av denne strekningen ligger i Sverige.

Det bekymrer leder av Stortingets transportkomite, Knut Arild Hareide, som i forkant av ministermøtet i Stockholm pekte på behovet for å løfte grensebanen mellom Norge og Sverige.

– Vi kan ikke vente med å gjøre noe med jernbanen til motorveien er full. Dette prosjektet må få prioritet for å få mer gods over på bane, sier Hareide.

Byene først

Catharina Elmsäter-Svärd

Infrastrukturminister i Sverige, Catharina Elmsäter-Svärd.

Foto: Lars Håkon Perdersen / NRK

Etter møtet i går understreket den svenske infrastrukturmininsteren, Catharina Elmsäter-Svärd, at det er utfordringer rundt byene som må løses før hun kan gå løs på en opprustet bane mot Norge.

Hun minner samtidig om at de har bygd ut den første biten mot Norge.

– Nylig har vi ferdigstilt åtte mil med dobbeltspor fra Göteborg til Trollhättan. Og på sikt må vi få koblet våre baner sammen på en bedre måte enn i dag, sier Elmsäter-Svärd

I juni skal det svenske Trafikverket legge fram en langtidsplan for investeringer. Spørsmålet er om det kommer noen signaler der om den manglende strekningen mot Norge.