Hopp til innhold

Tollstasjon-prosjekt gikk i vasken

Svenskene trakk seg i tolvte time fordi det ble for dyrt.

Ørje tollsted

Slik ser Ørje tollstasjon ut i dag. I februar skulle byggingen av den nye stasjonen startet. Nå er planene lagt på is.

Foto: Vidar Tangerud

De siste beregningen over kostnadene for den nye tollstasjonen på Ørje, viser en kostnadsramme på 270-280 millioner kroner.

- Dyrere enn først antatt

Det blir for dyrt for de svenske tollmyndighetene, og i siste stund valgte de å trekke seg fra prosjektet.

- Det blir som å rykke tilbake til start, sier avdelingsdirektør i administrasjonsavdeilngen i Toll- og avgiftsdirektoratet, Ole Kristian Gjørven, til NRK.

LES OGSÅ: Stor utvidelse av Ørje tollstasjon

Det er kostnader knyttet til veiløsninger og biloppstillingsplasser som gjør at prosjektet blir dyrere enn først antatt.

- Det har ikke vært tallfestet tidligere hvor dyrt prosjektet skulle bli, men det som gjør det dyrere enn antatt, er blant annet veiløsninger knyttet til tollstedet. Det alene utgjør 60-70 mill kroner, sier Gjørven.

Han innrømmer at det var mer enn man hadde trodd på forhånd.

- Hvis vi tar med arbeidet knyttet til biloppstillingsplasser også, så får vi en total kostnad på grunnarbeider og vei på tilsammen rundt 100 mill kroner, sier avdelingsdirektøren.

Skulle dele på husleien

Byggestarten av tollstasjoen var satt til februar 2009, men nå blir planene lagt på is inntil videre.

- Nå må vi gå gjennom prosjektet på nytt sammen med svenskene og Statsbygg for å se om vi kan kutte noen av kostnadene. Enten finner vi en løsning sammen med svenske tollmyndigheter, eller så går vi for en helnorsk løsning, sier Gjørven.

Statsbygg står som byggherre av tollstasjonen.

- Byggingen på Ørje skal gå over Statsbygg sitt budsjett, og så skulle vi og det svenske tollvesenet dele husleien likt. Nå blir det ikke sånn. I hvert fall ikke i første omgang, forklarer Ole Kristian Gjørven fra Toll- og avgiftsdirektoratet.