Hopp til innhold

Nav skjønte ikke sine egne regler

Kvinne frikjent for svindel etter Nav-rot.

NAV

Nav tapte i saken mot kvinnen som var tiltalt for å ha svindlet til seg 90 000 kroner.

Foto: Martin Wroblewski / NRK

Nav klarte ikke å hjelpe en kvinne fra Sarpsborg med å fylle ut meldekortet riktig.

Dårlig informasjon og motstridende opplysninger førte til at kvinnen ble frikjent for trygdesvindel for nær 90.000 tusen kroner.

- Skjønner ikke sine egne regler

Kvinnen hadde i 2004 ført feil opplysninger på meldekortet fordi hun fikk for dårlig informasjon.

Kvinnens advokat, Harald Otterstad, mener det er helt tydelig at Nav må sørge for bedre informasjon og enklere utfylling av meldekort.

- Denne saken er et klart signal tilbake at meldekort-ordningen ikke er god nok, sier han til NRK.

Han sier at når Nav ikke skjønner sine egne regler, blir det vanskelig for trygdemottakerne.

Fylkesdirektør i NAV, Sverre Jespersen

Fylkesdirektør i Nav, Sverre Jespersen, beklager at kvinnen ble tiltalt for trygdesvindel når det viste seg at NAV-ansatte ikke hadde kunnet hjelpe henne med riktig utfylling.

Foto: NAV

- Man kan ikke forvente at den vanlige bruker av dette systemet skal kunne forstå så kompliserte forhold, sier Otterstad.

Fikk utbetalt 90 000 kroner for mye

Kvinnen var blant annet i tvil om hvordan avspasering og overtid fra jobben hennes skulle føres på meldekortet.

- Min klient arbeidet to uker på og to uker av, og det var stor usikkerhet knyttet til hvordan dette med opparbeidete timer og overtidstimer skulle føres. Hun gjorde så godt hun kunne, sier advokat Harald Otterstad.

I tillegg skal hun ha mottatt motstridende opplysninger fra NAV om hvordan hun skulle gjøre det.

Dermed oppga hun færre arbeidstimer enn hun egentlig hadde, og det resulterte i at hun fikk for mye trygd utbetalt.

- Beklagelig

Fylkesdirektør i Nav Østfold, Sverre Jespersen sier at det idag ikke er tvil innad i Nav om hva som er korrekt utfylling av meldeskjemaet.

- I dag foreligger det en skriftlig instruks om hvordan meldekortet skal fylles ut, forsikrer han.

Han sier at den er tilgjengelig for alle saksbehandlerne på Navs interne nett.

- Enhver trygdemottaker har plikt til å sørge for at meldekortet fylles ut riktig sammen med oss, og når det ikke har skjedd i denne saken, så er det selvfølgelig beklagelig, sier Nav-direktør Sverre Jespersen.