Hopp til innhold

NSB nekter å legge frem erstatningstall

Pendlerforeningen krever å få vite hvor mange som har søkt om få penger tilbake av NSB etter alt togkaoset i vinter.

Willy Frantzen

Leder av pendlerforeningen Willy Frantzen.

Foto: Lise Gro Andersen / NRK

Med den nye ordningen skal forsinkede passasjerer få dekket deler av billetten.

Men du må vente i 30 minutter på et forsinket tog før refusjonsordningen slår inn. Verken Forbrukerombudet eller Pendlerforeningen er fornøyd med det.

Mener ordningen er for komplisert

Leder av Pendlerforeningen Willy Frantzen tror NSB ikke tør å legge tallene frem og at svært få har bedt om erstatning.

– Fordi ordningen ikke virker. Den er rett og slett alt for komplisert, sier Frantzen til NRK.

Pendelerforeningen mener det blir for mye papirarbeid og for lite penger å få igjen til at pendlere tar seg bryet med å klage.

– Kan ikke offentliggjøres nå

– Vi venter å få et svar fra NSB om at de nærmest ikke har fått inn noen klager fordi dette er alt for tungvint. Det er det vi har mistanke om, sier Frantzen.

NSB viser til en rapport som skal først til samferdselsdepartementet, og derfor ikke kan offentliggjøres nå.

Les også: