Hopp til innhold

Venter i timesvis på Bastøferga

Det jobbes intenst med å få inn en fjerde ferge mellom Moss og Horten for å løse opp i problemene som oppstod i morgentimene.

Fergekø på kaia i Moss

Køene er store i Moss etter at Bastø II ble tatt ut av drift.

Foto: Henrik Bjørnstad Skolt / NRK

Bastø II som kolliderte med kaia i Horten på grunn av svikt i styringssystemet er sendt til reparasjon og vil være ute av drift i rundt en uke.

Nå jobbes det intenst med å få inn en fjerde ferge på ruta mellom Moss og Horten, det sier avdelingsdirektør i Statens Vegvesen i Østfold, Turid Stubø Johnsen.

– Vi jobber iherdig for å få inn en ekstra ferge og håper å ha denne på plass så raskt som mulig. Inntil ny ferge er på plass, vil det bli forsinkelser og trafikantene må beregne god tid.

Lange køer på begge sider

Samtlige av dagens avganger med Bastø II ble innstilt i morges, og har resultert i store køer i både Moss og Horten. Det er nå tre timers ventetid for å komme seg over fjorden.

Bastø II ble satt ut av drift etter å ha kjørt inn i kaia i Horten i for stor fart i morgentimene tirsdag.

Bastø 2 krasjet i kaia i Horten

Bastø II er tatt ut av drift og ligger til kai i Horten.

Foto: Rune Jensen / NRK

I tillegg til tiden det tok å håndtere kollisjonen, tok det en time før ferga Bastø IV ble satt inn i trafikk, siden den ble innesperret av fergen som traff kaia.

Det er derfor blitt store køer på kaia i både Horten og Moss. En trailer satte seg også fast på en av fergene for å gjøre kaoset komplett.

LES OGSÅ:

Det er nå tre ferger istedenfor fire som håndterer trafikken. Fergene går nå kontinuerlig, uten å følge rutetabellen, og det blir ingen rask løsning på køsituasjon, ifølge daglig leder Olav Brein i Bastø Fosen.

– Fergene kommer til å gå i skytteltrafikk i hele dag, men med tre ferger blir det mye kø på hver side. Slik situasjonen er nå, er det veldig mye trafikk allerede på grunn av stengingen av tunnelen, så dette gjør det jo ikke noe bedre for oss, sier han til NRK.no.

Ventetiden er i øyeblikket opptil tre timer, ifølge Vegvesenet.

(Artikkelen fortsetter under)

Fulle ferger går i skytteltrafikk mellom Moss og Horten

Fulle ferger går i skytteltrafikk mellom Moss og Horten.

Foto: Espen Torgersen / NRK

– For stor fart

– Bastø II har gått i kaia i Horten fordi den hadde for stor fart. Hvorfor den har hatt for stor fart vet jeg ikke noe om, sier den daglige lederen i Bastø Fosen.

Både kaia og båten fikk skader i sammenstøtet. Det er ingen personskader, men en bil skal ha blitt skadet, ifølge Brein.

Følgende avganger innstilles tirsdag 28. juni:

  • Fra Horten: 0645, 0815, 0945, 1115, 1245 og 1415.
  • Fra Moss: 0730, 0900, 1030, 1200, 1330, 1500.

Stort trykk på fergesambandet

Etter at Oslofjordtunnelen ble stengt etter brannen på torsdag, har fergesambandet over Oslofjorden blitt satt under større press.

Også søndag ettermiddag var det lange køer ved fergeleiet i Moss, og enkelte av fergepassasjerene fortalte at de hadde ventet i to timer på å komme med ferga. Økt ferjekapasitet mellom Moss og Horten ble vurdert som en løsning, men nå har isteden en av fergene blitt tatt ut av drift.

– Mye styr

Claus Magnus Berg - bryggemann ved kaia i Moss

Bryggemann Claus Magnus Berg venter seg fortsatt hektiske timer på kaia i Moss.

Foto: Henrik Bjørnstad Skolt / NRK

Claus Magnus Berg er bryggemann i Moss, og hadde i dag ansvaret for å dirigere køen. Han hadde sitt svare strev med å holde køene under kontroll.

– Det er klart det blir mye styr med så mye trafikk. Så det gjelder å få alt unna og inn i riktig kø så fort som mulig, sier Berg til NRK.no.

Han må tidvis rope og veive for å få biler og trailere til å havne på rett plass.

- Det blir fort misforståelser når det er så stort trykk som nå. Jeg forbereder meg på at det fortsetter slik en stund til, sier han.