Hopp til innhold

Her koster det 800 kroner å krysse fylkesgrensa

Det blir nå langt dyrere å være togpendler fra Østfold enn fra Akershus. Årsaken er den nye sonetrukturen som NSB og Ruter innfører fra og med søndag.

Forskjellige togpriser

Med den nye sonestrukturen vil det koste pendlere 800 kroner ekstra i måneden å krysse fylkesgrensa mellom Østfold og Akershus.

Foto: Grafikk/NRK

Det nye sonesystemet gjør det nå rimeligere å bruke kollektivtrafikk i Oslo og Akershus. Men skal man reise fra Østfold og nordover så blir det straks dyrere.

For mange østfoldinger kan løsningen da være å kjøre bil til Son i Akershus – for så å ta toget videre til Oslo. Det er dårlig politikk, mener formann i pendlerforeningen Østfold og Akershus, Willy Frantzen.

– Pendlerforeningen kan ikke akseptere at man legger en sone rett på fylkesgrensa når man har en logisk endestasjon som ligger noen få kilometer unna, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Willy Frantzen

Formann i pendlerforeningen Østfold og Akershus, Willy Frantzen raser mot de nye bestemmelsene.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

800 kroner dyrere å krysse grensa

Moss er i dag endestasjon for lokaltogene i Østfold. Derfor mener pendlerforeningen at den nye ordningen burde inkludert nettopp Moss stasjon. Men det gjør den ikke.

Et månedskort med fri overgang i Oslo koster deg 2270 kroner dersom du krysser fylkesgrensa. Reiser du derimot fra nabostasjonen i Son i Akershus betaler du bare 1490 kroner. En forskjell på 800 kroner i måneden.

Bak den nye takstordningen står Ruter og NSB.

– Fylkesgrensen går ikke i Moss, den går mellom Kambo og Sonsveien. Det er Ruter som har ansvaret for omleggingen her, og NSB er en del av samarbeidet, og det må vi forholde oss til, sier strekningsleder for Østfoldbanen, Terje Andersen.

– Sonsveien kan bli overbelastet

Sonsveien skilt

Pendlere fra Sonsveien får det betraktelig billigere enn pendlerne fra Østfold.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

Pendlerforeningen tror nå at flere og flere vil sette seg i bilen når de skal krysse fylkesgrensa. Det kan rett og slett lønne seg mener Frantzen.

– Det er klart at man kanskje velger å kjøre bil den veien hvis man kan spare 10.000 kroner. Konsekvensen kan bli at Sonsveien blir overbelastet og at det vil flyte mye trafikk den veien, sier han.

Les også:

Fylkesordfører i Østfold, Ole Haabeth, deler frustrasjonen til pendlerne og sier at det beste hadde vært om Østfold kunne koble seg på den nye sonestrukturen. Men så enkelt er det ikke.

– For de reisendes del skulle jeg ønske at det var så enkelt og at dette ikke ville koste Østfold noe ekstra. Men Oslo og Akershus har ett selskap som heter Ruter, og de er nok ikke uten videre villige til å koble til fylker og kommuner fra utsiden, sier han.

Prioriterer bedre togsystem

Østfold fylkeskommune får tildelt penger fra staten til å bedre kollektivtilbudet i fylket. Men ifølge Haabeth vil ikke disse pengene gå til tiltak som å koble Østfold sammen med Oslo og Akershus med det første.

– Vi får en pott til kollektivtrafikk i Østfold, og vi må se på hvordan vi kan bruke det best mulig. De største utfordringene vi har i kollektivtrafikken har vi internt i fylket vårt. Vi har gode forbindelser innover mot Oslo fra før med NSB og Expressbussen.

– Vår hovedprioritet er å få et bedre system med tog som går hurtigere, oftere og er mer punktlige, sier Haabeth.

Ole Haabeth

Fylkesordfører i Østfold, Ole Haabeth skulle ønske det fantes enkle og billige løsninger på problemet.

Foto: NRK