Hvis forsvarssjef Harald Sunde får viljen sin kommer Forvaret til å trekke seg helt ut av flyplassdriften på Rygge.
Årsaken er at luftforsvaret ikke lenger har bruk for rullebanen. Det vil igjen bety at Forsvaret må gi fra seg konsesjonen til å drive sivil flytrafikk på Rygge.
– Tanken er å overføre driften til noen andre. Da slipper vi å bruke økonomiske eller menneskelige ressurser på dette, sier oberst Lars Christian Aamodt, sjef 137 luftving.
LES OGSÅ:
– Blir rimeligere å drifte
Det har vært knyttet stor spenning til rapporten om Forsvarets framtidige struktur, som ble presentert av forsvarssjefen i dag.
For Rygge sin del kan det innebære store endringer.
Flystasjonen kan miste mellom 200 og 250 arbeidsplasser og reduseres til en helikopterbase, bestående av Bell 412 og Seaking-helikoptre.
Sunde går også inn for at Luftforsvarets fly for elektronisk krigføring, DA 20, skal overføres fra Rygge til Gardermoen.
Ifølge Aamodt er DA 20 den eneste brukeren av rullebanen i dag.
– Vi vil lage en mer kompakt base på Rygge, som blir rimeligere å drifte, sier Aamodt.
Heimevernet kan forsvinne
Forsvarssjef Harald Sunde ønsker også at Øst-Norge skal få to Heimevernsdistrikter. Det betyr at HV-01 som i dag opererer fra Rygge vil avvikles og innlemmes i HV-02 og HV-03.
Det liker ikke gruppeleder for Ap i Moss og tidligere generalinspektør for Luftforsvaret, Tomas Colin Archer.
– Spesielt etter 22. juli er det aktualisert at vi bør ha en beredskap rundt om i hele landet. Dermed mener jeg rett og slett at Heimevernet ikke må reduseres, men bør holdes på den størrelsen det er i dag.
– For Østfold-området betyr dette naturligvis at vi har mye dårligere beredskap dersom det skjer en eller annen form for krisesituasjon eller uhell, sier Archer.