Halvparten av de som stoppes og kontrolleres av Statens Vegvesen på grenseovergangen på Svinesund, får ikke lov til å kjøre videre etter kontrollen.
Men det er ikke mange vogntog Vegvesenet på Svinesund rekker å ta en nærmere kikk på.
Bare 20 av de nærmere 2 000 vogntogene som passerer daglig over grensebrua, kontrolleres.
- Det er ikke bra. Av dem vi sjekker blir det full stopp på nesten 50 prosent, forteller inspektør i Vegvesenet, Oddbjørn Eikeland, til TV2.no.
Enorm trafikk
Trafikken over de to Svinesundbruene var allerede i 2009 oppe i et volum som overgikk trafikkprognosene Statens Vegvesen hadde for år 2020, ifølge tall NRK.no har innhetet.
Rundt 25 prosent av trafikken over bruene går på den gamle brua, mens resten går på ny E6 og med en ny bru, lenger ut i Ringdalsfjorden.
Det er forbudt for tungtrafikken å kjøre over den gamle brua, etter at den nye ble åpnet i 2005.
Nær halvparten av det landbaserte godset til og fra Norge fraktes på E6 over Svinesund.
Det passerte i 2010 omlag 540.000 trailere over den nye brua på Svinesund, hvilket tilsvarte en årsdøgntrafikk på ca. 1 500 trailere. I 2011 økte trailertrafikken.
Slipper unna med livsfarlig dekk
Av de få som blir sjekket, får likevel mange utenlandske vogntog med mangler fortsette å kjøre inn over grensa.
Vegvesenet på Svinesund står maktesløse.
- Personlig mener jeg det burde vært krav om friksjon i dekkene. Det er det ikke.
Dekkene er livsfarlig å kjøre med på norske vinterveier, men det er innenfor regelverket. Det er det myndighetene som bestemmer, sier Eikeland til TV2.no.
Kapasiteten til kontrollørene gjør at de færreste som passerer kan kontrolleres.
Blant annet tar det mye tid å fylle ut de nødvendige papirene for å nedlegge et kjøreforbud, og mange passerer derfor grensen uten at Statens Vegvesen får kontrollert dem.
Dårlig på glatt føre
Hvert år kommer utenlandske trailere til norske grenseoverganger med dårlige dekk og uten kjettinger.
I 2003 innførte daværende samferdselsminister Torild Skogsholm påbud om kjettinger på alle tyngre kjøretøy på norske vinterveier.
Tyngre kjøretøy skulle ha med et tilstrekkelig antall kjettinger, når de kjører på veiene i Norge vinterstid.