Forbundet frykter at veikapasiteten på E6 snart blir sprengt.
– Det dundrer tusenvis av trailere over fjell og gjennom byer, som burde ha gått på sjøen, sier adm. direktør i Norges Rederiforbund, Sturla Henriksen.
– Mange fordeler
Henriksen argumenterer med at et skip kan løfte lasten til 200-300 trailere.
– Det betyr færre ulykker, lavere forrurensning og mindre køer, sier han til NRK.
- LES OGSÅ:
Lastebiler står ofte i kø for å komme inn i Norge, og Østfold er det fylket hvor mest tungtransport strømmer inn.
Rederiforbundet viser til en rapport fra Transportøkonomisk institutt, som sier det er mulig å overføre 26 prosent av tungtransporten til sjø- og jernbane på lange strekninger.
Mener det vil ta tid
Lastebileierforbundet ser behovet, men tror det tar lang tid før sjø- og jernbane er et godt nok alternativ:
– Per i dag kan vi levere til halve Norge i løpet av morgendagen, sier fylkesleder i Norges lastebileierforbund, Erik Graarud.
– Da har vel som regel ikke godset kommet på båt engang. Og da er det bilen som er det raskeste alternativet, mener fylkesleder i Norges lastebileierforbund, Erik Graarud.
– Må ruste opp havnene
Rederiforbundet mener på sin side at sjøveien kan bli like rask hvis man ruster opp havnene.
– Det må bli like enkelt som det i dag er med trailere, og det krever politisk vilje og at man investerer i infrastruktur, mener Sturla Henriksen.
- LES OGSÅ:
Fylkesleder i lastebileierforbundet er imidlertid ikke bekymret.
– Jeg ser ikke noen fare for at de overtar noe av landeveistransporten i løpet av de neste ti-tyve åra i alle fall, suer Erik Graarud til NRK.
- LES OGSÅ: