Hopp til innhold

Vurderer å stanse svenske vogntog

Norges lastebileierforbund i Østfold varsler aksjoner på grensa.

Tungtransport

Det kan bli kø ved grenseovergangene om lastebileierne gjør alvor av truslene.

Foto: Martin Tangen Schmidt / NRK

Norske lastebileiere er oppgitt over at ingen kjøretøy som krysser grensen til Sverige, skal overstige 40 tonn i vekt og 18,75 meter i lengde.

Fram til nå har norske og svenske myndigheter oversett de strengere EU-reglene og tillatt vogntog og semitrailere som veier under 50 tonn. Disse romsligere begrensningene gjelder fortsatt for innenlands tungtransport i Sverige og Norge, men altså ikke ved grensekryssende kjøring.

– Nå må noe gjøres, krever fylkesleder i Lastebileierforbundet i Østfold, Erik Graarud.

Han forteller at flere har blitt stoppet av svensk politi hvor vogntogene må både veies og måles. Norske lastebileiere krever at svenskene går tilbake til det gamle regelverket.

Hvis ikke det skjer, så får det konsekvenser for Sveriges lastebilsjåfører.

LES OGSÅ:

– Må foreta oss noe

– Det blir en form for aksjon. I dag får svenske lastebiler kjøre fritt inn i Norge. Får vi ikke en snarlig løsning, såkan det hende vi stopper svenske biler som skal inn i Norge, sier Graarud.

Og den snarlige løsningen han krever er innen neste uke.

– Er det ikke gjort noe vedtak innen da, så må vi foreta oss noe i form av aksjoner, sier Graarud.

– Dette er noe dere har diskutert i forbundet?

– Ja, men det er ikke helt klart ennå hvilken aksjonsform vi benytter oss av. Problemet er jo at den svenske regjeringen har ferie frem til 23. august, og det er de som kan gjøre noe med dette.

Og det er for lenge til for dere?


– Ja!

Bøteleggingen har startet

Svensk politi har begynt å bøtelegge norske vogntog som er for lange eller tunge etter EUs regler.

Ifølge Graarud risikerer førerne både bøter opp mot 70.000 kroner og de kan bli fratatt sertifikatet om de blir tatt.

– Den nye praksisen får store følger for eksportnæringen. Vektbegrensningene gjør at vi må sende flere trailere over grensa. Det gjør at transportkostnadene våre øker med minst 10 prosent. I tillegg er de logistiske utfordringene store, sier administrerende direktør Anders Hennum i Sønnichsen AS til NTB.

Stålrørsprodusenten i Fredrikstad omsetter for 200-250 millioner kroner i året. Nærmere 95 prosent av produksjonen går til eksport, og det aller meste sendes til eller gjennom Sverige.

At svenske myndigheter plutselig har begynt å håndheve sovende EU-regler som begrenser lengde og vekt på grensekryssende kjøretøy, er dårlig nytt for industribedriften og dens 84 ansatte.

LES OGSÅ:

Måneder

– Økte transportkostnader kommer på toppen av høy kronekurs og andre utfordringer som eksportrettet næringsliv opplever i Norge. Vi er satt i en krevende situasjon som må løses så raskt som mulig, sier Hennum.

Bransjeorganisasjonen Norsk Industri har fått en rekke henvendelser fra bedrifter som er satt i en lignende skvis.

– Våre bedrifter har sett seg nødt til å be transportørene tilpasse lasten etter de nye reglene. Det betyr mindre volum og vekt og flere biler i trafikk. En rekke bedrifter innen for eksempel treforedling og metall opplever en kostnadsøkning på inntil 30 prosent, sier fagsjef Sindre Finnes i Norsk Industri til NTB.

Han merker seg at samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) selv har engasjert seg i saken, men våger ikke å tro at situasjonen blir løst med det første.

Dette er neppe over på en uke. Jeg tror det vil kunne ta flere måneder før Sverige har et nytt regelverk på plass, sier han.