Hopp til innhold

Om åtte år har de dobbeltspor

Regjeringen bevilger penger til dobbeltspor og tunnel fram til Rygge. Men utbyggingen er ikke ferdig før i år 2020.

Tog
Foto: Rainer Prang / NRK

Etter det NRK har fått av signaler i det politiske miljøet, er det planer som ble lagt i 2008 som det nå er skaffet til veie midler til.

De omfatter strekningen på cirka 10 kilometer fra Sandbukta nord for Moss, til Såstad i Rygge. Strekningen vil få dobbeltspor hele veien:

en kilometer med fire spor ved Moss stasjon, og tunnel på strekningen sørover fra Moss stasjon til Såstadbråten.

Jernbaneverkets foreløpige analyser anslår en total prislapp på rundt 5 milliarder kroner. Om det er den summen som bevilges på statsbudsjettet gjenstår å se, men etter det NRK erfarer kan detaljplanleggingen av strekningen starte neste år.

Dette vil korte reisetiden til og fra hovedstaden fra 41 til 28 minutter.

Antall avganger til Moss vil også kunne dobles når Follobanen til Ski står ferdig.

På god vei

Informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket kommenterer lekkasjen fra regjeringen med at dette er en god start på utbyggingen av InterCity-triangelet.

Thor Erik Skarpen

Jernbaneverkets infodirektør Thor Erik Skarpen lover dobbeltspor nesten til Fredrikstad, men ikke med det første.

Foto: Jerbaneverket

– Med dette prosjektet får vi sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Rygge. Da er vi på god vei til Fredrikstad. Ikke minst så vil dette bidra til å starte utbyggingen av InterCity-nettet med dobbeltspor.

– Når kan det tidligst være ferdig hvis regjeringen gir grønt lys neste år?

– Da snakker vi 2020, svarer Skarpen.

Fornøyde lokalpolitikere

– Dette er veldig viktig for Østfold og hele regionen, sier varafylkesordfører Per Inge Bjerknes i Senterpartiet.

– Nå er hele utbyggingen forbi Moss, med tunnel og dobbeltspor, ett eneste prosjekt, fortsetter han.

May Hansen i Østfold SV sier dette er viktig for å få trafikk over på jernbanen.

– Dette må til for at man skal unngå å bygge seks felts E6, sier hun til NRK.

Imponerer ikke opposisjonen

I Miljøverndepartementet er entusiasmen stor. Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell sier dette er en veldig god dag for hele østlandsregionen og alle som bor i Akershus og Østfold.

– Vi får endelig satt i gang et kjempeviktig prosjekt, det er jeg veldig glad for, sier statsråden.

– Ingen overraskelse

Kristelig Folkepartis østfoldrepresentant på Stortinget, Line Henriette Hjemdal, er mindre imponert. Det skulle nærmest bare mangle at dette kommer på høstens statsbudsjett, mener hun.

Line Henriette Hjemdal

- Ikke noe nytt i dette, sier KrF's Line Henriette Hjemdal.

Foto: Lillian og Lena/Krf

– Jeg er veldig glad for at vi får Mossetunnellen på plass, men dette varslet statsråd Kleppa for to år siden. Jernbaneverket hadde ikke fagfolk nok i løpet av disse to årene, men nå skulle det være plass for Mossetunnellen.

– Regjeringen holder bare det de har lovet, noe mer er det ikke.

Samtidig er det et krav fra Østfold at myndighetene forplikter seg til å knytte Østre linje til dobbeltsporet.

Pendlerne på sin side, er i første omgang avventende til situasjonen.

– Jeg kommer til å løse billett som honnørkunde, tror jeg. Jeg tror det først når jeg ser det, er reaksjonen NRK får blant ventende på perrongen i Oslo.