Hopp til innhold

Været ødelegger veier for millioner

Styrtregn og varmere klima får skylden for at 60 prosent av norske kommunale veier er for dårlige.

Regn skaper kaos

E18 ved Ramstadkrysset i Eidsberg ble i fjor stengt på grunn av mye vann i veibanen.

Foto: NRK

Per-Arne Wilhelmsen

Per-Arne Wilhelmsen i Fredrikstad kommune gjør det han kan før å reparere ødelagte veier.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

Dårlig vær og varmere klima er i ferd med å ødelegge norske kommunale veier.

Hver dag er Per-Arne Wilhelmsen og gravemaskinen til Fredrikstad kommune i arbeid for å reparere ødelagte veier etter kraftig regn.

– Vi holder på med dette stort sett hele året, sier han.

Drosjeeiersjåfør Hans Ingvald Røed, sier at veiene bare blir verre og verre.

– Jeg har vært drosjeeier i over 20 år, og jeg kan vise deg veier som det ikke har blitt gjort noe med på de årene. Det blir vel bare lagt ny asfalt oppå det som er gammelt og dårlig, sier han.

Og verre skal det bli, varsler meteorologene.

– Uheldige temperaturer

Rolf Petter Heidenstrøm

Rolf Petter Heidenstrøm sier at det norske klimaet ødelegger veiene.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

Temperaturene har steget siden 70-tallet, og om 40 år forventer meteorologene en økning på nesten to grader.

Det betyr varmere vintre og mer styrtregn – og dårlig nytt for norske veier.

På de fleste steder ligger det fin sand og grus under asfalten. Når det regner, og temperaturen heves og senkes, blir også veiene hevet og senket. Da dannes det hull i asfalten.

– Vi er litt uheldige med at temperaturene i vintermånedene januar, februar, mars kan ligge på rundt null grader. Det betyr at det kan fryse den ene dagen, og tine den andre dagen. I forhold til veiene, og særlig dårlig drenerte veier, så er ikke det veldig heldig, sier miljøvernrådgiver Rolf Petter Heidenstrøm.

Ifølge Kommunenes Sentralforbund er godt over halvparten av veiene i Norge for dårlige. Veiene har tålt mange år med kulde, men klarer ikke å ta unna regnet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Regnet skaper kaos i Østfold

Slik så flere veier i Østfold ut etter kraftig regnvær i fjor.

Foto: Sebastian Nordli/NRK

– Staten må ha ansvaret

Helge Fredriksen

Helge Fredriksen i Fredrikstad kommune ønsker mer penger til vei.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK
Ingjerd Schou (H) i Transport- og kommunikasjonskomiteen

Ingjerd Schou (H) i transport- og kommunikasjonskomiteen.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

Veisjef i Fredrikstad, Helge Fredriksen skulle gjerne ha gjort noe med kvaliteten på veinettet.

Men han har ikke fått én krone ekstra i forslag til statsbudsjett til å møte de store utfordringene som været gir.

– Mer midler til tiltak innen overvann må prioriteres. Det er mange signaler på at dette blir en stor utfordring for hele landet, sier han.

Ingjerd Schou (H) i transport- og kommunikasjonskomiteen lover tre tiltak som skal få skikk på norske veier – dersom Høyre kommer til makten neste år.

Blant annet ønsker de et uavhengig veitilsyn og klart definerte kriterier for hva som er akseptabel vei.

– Men vi kommer ikke utenom at det må etableres et infrastrukturfond, og at de fylkeskommunale veiene tilbakeføres til staten, og er en del av det veinettet som storting og regjering har ansvar for, sier hun.

– Må bygges på nytt

Leder av miljø- og samferdselskomiteen i Østfold, Olav Moe (KrF) sier at staten må betale for å få en akseptabel standard på det norske veinettet.

– Bare i Østfold har vi et etterslep på én milliard kroner. Det er veldig mye penger, og vi har ikke disse midlene selv. Mange av disse veiene har vi arvet fra staten, og de var i ganske dårlig forfatning da vi fikk dem. Vi tenker at staten er den naturlige adressaten for denne regningen, sier han.

Drosjesjåfør Røed er imidlertid ikke sikker på at veiene kan repareres.

– Mange av disse veiene må rett og slett bygges på nytt. Det vil ikke være noen hjelp at man bare legger på mer asfalt.