Trikken og T-banen i Oslo får tilbake sporveisnavnet og kvitter seg med navnet Kollektivtransportproduksjon (KTP).
Det er styret, administrasjonen og de ansatte i Kollektivtransportproduksjon som synes navnet er håpløst.
– Jeg er innstilt på å følge styret og de ansattes ønske om å bytte navnet, sier byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V), til NRK.
- Les også: Vil omorganisere kollektivtrafikken
Navnet Kollektivtransportproduksjon blir ansett som et PR-messig mareritt. Den kronglete betegnelsen dukket opp da Oslo Sporveier ble omorganisert i 2008.
Viktig at Ruter ble merkevare
Det var da Ruter ble etablert som et såkalt administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Det betyr at Ruter bestemmer rutetilbudet og bestiller kollektivtjenester av andre aktører.
- Hør hva de reisende sa om KTP det gamle navnet nederst i saken!
De som produserer kollektivtransporten i Oslo på oppdrag fra Ruter, ble kalt Kollektivtransportproduksjon.
– Det har jo en historisk begrunnelse at det ble slik. Det var viktig for Oslo at Ruter ble en sterk merkevare, noe det også har blitt, forteller Elvestuen.
Siden den tid har kravet om et navneskifte vokst seg sterkere og sterkere. Elvestuen vil imidlertid ikke være med på at man fant på et så kronglete navn som mulig på rest-Sporveien for ikke å konkurrere med Ruter-navnet.
Endringer i selskapet
– Det er dessuten satt i gang et arbeid med å skille ut busselskapet Unibuss fra Kollektivtrafikkproduksjon. De et renere trikk- og T-baneselskap, og da er det naturlig å bytte navnet også, forteller byråden.
- Les også: Trikk- og t-banenettet forfaller
Også rollefordelingen mellom Ruter og KTP er så tydelig at det er logisk å se på navnet på nytt.
– Det er det naturlig å revurdere navnet, særlig når det er de ansatte og styret som ønsker det, avslutter Elvestuen.