Hopp til innhold

Frp vil droppe trikken til fordel for busser

Fremskrittspartiet vil vite hvor mye Oslo kan spare på å legge ned trikken. De reagerer på at det ikke er undersøkt hva det vil koste å satse på busser.

Trikk i morgenrushet i Oslo

Ruter mener det vil være fornuftig å bytte ut dagens trikker med 98 nye, men Frp vil at buss skal vurderes som et alternativ.

Foto: Heiko JUnge / SCANPIX

I en ny rapport fra Ruter foreslås det å skrote Oslos 72 trikker og kjøpe 98 nye.

Rapporten kommer samtidig som nesten halvparten av byens trikker er inne til reparasjon på grunn av blant annet rustskader.

Mazyar Keshvari

Mazyar Keshvari er nestleder i bystyrets samferdsels- og miljøkomité.

Foto: Kristine Grue Langset / NRK

Prisen på 98 nye trikker er anslått til 2,3 milliarder kroner, og skinnegangen må trolig rustes opp for et tilsvarende beløp.

Nå vil Fremskrittspartiet vite hvor mye Oslo kan spare på å legge ned trikken.

– Jeg synes det er veldig rart at vi som beslutningstakere ikke skal få noen alternativer til trikken, sier Mazyar Keshvari, nestleder i bystyrets samferdsels- og miljøkomité.

– Trikken skal bli

Trikken er dyr å kjøpe, den er dyr i drift, kjører sakte, kan ikke svinge utenom feilparkerte biler og skaper kaos når den av forskjellige grunner blir stående fast.

Likevel ga byrådet klar beskjed om at når Ruter skulle utrede Oslos framtid som trikkeby, var det en forutsetning at Oslo fortsatt skulle være nettopp en trikkeby.

Ola Elvestuen (V)

Miljøbyråd Ola Elvestuen (V) mener trikken er viktig for Oslo.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

– Trikken skal bli i Oslo. Den er en helt sentral del av byens historie og sjel, men også en sentral del av kollektivtrafikken i Oslo, sier miljøbyråd Ola Elvestuen (V).

Han peker på at trikken fyller en nødvendig oppgave ved at den har en større kapasitet og former seg bedre etter bybildet enn bussene.

– Byen vil spare på å ha et så godt kollektivnett som mulig. Et busstilbud vil aldri kunne ha så stor kapasitet at det vil ta unna for den trafikken som trikken tar, mener Elvestuen.

  • Bør Oslo erstatte trikkene med busser? Si din mening i kommentarfeltet.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Rusten trikk

Rust er en av mange problemer som har oppstått siden Oslo kommune kjøpte de italienske trikkene i 1999.

Foto: Vålberg Saugstad / NRK

Mener det er nostalgi

Keshvari reagerer likevel på at det ikke er undersøkt hva det vil koste og heller satse på busser.

– Dersom det skal koste fire- fem milliarder kroner å investere i nye trikker og vi kunne fått et vel så bra, eller bedre, tilbud ved for eksempel busser, så er det viktig informasjon, sier Keshvari.

Han innser imidlertid at hans parti står alene om å ville legge ned trikken, men mener at en avklaring på hvor mye penger som kunne blitt til overs til andre gode formål burde interessere også andre.

– Vi kan ikke opprette et tilbud av nostalgiske årsaker, vi er nødt til å ha fakta på bordet og vite hva det koser å drive et trikketilbud kontra et busstilbud, sier Keshvari.

Men Elvestuen tror ikke det er penger å spare på å satse på buss fremfor trikk.

– Det som er avgjørende er at du har et kollektivtilbud som fyller oppgaven. Det er et godt totaltilbud som er avgjørende og det sparer vi definitivt penger på. Trikken er også miljøvennlig, sier han.

– Miljøargumentet dør ut

Argumentet om at trikken vil være mer miljøvennlige enn bussen holder imidlertid ikke mål for Fremskrittspartiet.

– For det første så har vi nå miljøvennlige busser som har veldig lave utslipp, og for det andre så er ikke strømmen til trikken nødvendigvis så miljøvennlig. Vi kjøper strøm fra land som for eksempel har kullkraftverk, så det miljøargumentet med trikken er i ferd med å dø helt ut, sier Keshvari.

Han tror likevel ikke det er mulig å få lagt ned trikken.

– Det virker ikke slik, for Venstre har bestemt seg for at vi skal ha trikk, koste hva det koste vil.

Dyrt

Kommunen har satt av 1.7 milliarder kroner til å oppgradere trikken, men en fornying vil koste 2.3 milliarder kroner. En budsjettsprekk på 600 millioner.

– Nå må vi først gå grundig gjennom rapporten selv, og så skal vi komme tilbake til kostnadene, sier Elvestuen.

Rapporten overleveres på mandag.

Frp om trikk

Hør Mazyar Keshvari i samtale med reporter Olav Juven om trikken.