Hopp til innhold

Ribbet for kobber

Østfoldbanen er ikke alene om å ha blitt utsatt for kobbertyver. En eventyrlig prisstigning gjør metallet til et lønnsomt mål for tyvene.

Jernbane
Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Natt til i går tok tyver med seg deler av en kobberkabel på Loenga og sørget for full stans på Østfoldbanen i over et døgn.

Men det er flere som har hatt besøk av frekke kobbertyver. Tidligere i vinter forsvant 500 meter kobberrør fra Ski storsenter. Også Mortensrud kirke har hatt ubudne gjester, og i høst ble en gammel kraftstasjon på Eidsvoll ribbet for metallet.

Stor etterspørsel

På grunn av stor etterspørsel etter kobber i hele verden, får kobbertyvene godt betalt for tjuvgodset. De siste tre-fire årene er prisen på kobber mer enn doblet.

- Hvis vi går tilbake så langt tilbake som til 2004, så var det en kobberpris på rundt 15 kroner. Vi har hatt en toppnotering på i overkant av 50 kroner, og i dag ligger vi på i overkant av 46 kroner på børs, forteller salgsdirektør i Metallco, Bjørn Rabo.

For kobberprisen har steget nærmest eventyrlig. I Norge lå den jevnt på mellom ti og tolv kroner kiloen i mange år, men det var før industrialiseringen av Kina skjøt fart og førte til kobberhunger på verdensmarkedet. I Oslo merker skraphandlerne prisøkningen på godt og vondt.

Ber om kvittering

- Det er et problem fordi det blir stjålet fra skraphandlere, entreprenører og industri i Norge i dag. Vi som skraphandlere må hele tiden se til at vi kjøper varer som ikke er stjålet, sier Rabo.

- Hvordan får dere sjekket det?

- Hvis det kommer varer som ser nye ut, eksempelvis en ny kabel eller en ny kobbertråd, vil vi ha en dokumentasjon på hvor varene kommer fra, altså en kvittering i forhold til hvor vedkommende har kjøpt det hen.

Men kvittering ville det altså blitt vanskelig med for flere av dem som har skaffet kobber til veie i Oslo og Akershus det siste året.

Begrenset mulighet

Jernbaneverket er blant dem som nå vil sikre seg mot kabeltyvene, i håp om at togtrafikken ikke skal bli ut av spill igjen. Men de har begrenset mulighet til å stanse tyvene.

- Når det gjelder lokalt, på Loenga, har vi tenkt til å styrke vaktholdet og samtidig også fjerne noen bygninger som vi vet tiltrekker seg en del uønskede elementer. For øvrig ber vi folk være årvåkne når det gjelder uønsket aktivitet på jernbanens område, sier informasjonssjef i Jernbaneverket, Sindre Aanonsen.