Hopp til innhold

Nyt utsikten fra Barlindåsen!

Ta turen til toppen av Barlindåsen, et perfekt sted å slå seg ned med en matpakke.

Barlindåsen

Utsikten sørvestover fra Barlindåsen, mot Maridalsvannet. Kanskje skimter du Tryvannstårnet i åskanten til høyre?

Foto: Nina Didriksen / NRK

Barlindåsen er en langstrakt rygg som ligger øst i Maridalen – vest i Lillomarka.

Fra toppunktet på 407 moh er det fin utsikt utover dalen og byen i det fjerne. Mot nordvest sees Kikuttoppen og Maridalsalpene.

Spennende tunell

Toppen på Barlindåsen er et ypperlig sted å slå seg ned med matpakke og kanskje et lite kaffebål, men husk at bålbrenning bare er tillatt i perioden mellom 15. september og 15. april.

Turen over Barlindåsen kan starte fra Snippen stasjon. Derfra går du gjennom den spennende, lille tunellen under toglinjen og følger grusveien svakt mot høyre og ca en halv kilometer oppover til et kryss. Herfra går det sti i sørlig retning opp på Barlindåsen.

Sykkelmuligheter

Det er også fine sykkelmuligheter innover fra Kjelsås langs østsiden av Maridalsvannet, forbi Sander gård og til Sandermosen stasjon.

Dette er også et godt utgangspunkt for bestigning av Barlindåsen. Turen kan gjøres kortere ved å ta toget eller bilen til Sandermosen (begrenset p-mulighet). Det er blåmerket sti som starter så og si på stasjonsområdet.

Følg blåstien oppover i åsen. Der det flater ut, før det begynner å gå ned igjen, tar du nordover (rett venstre når du kommer fra Sandermosen) på en umerket, men tydelig sti som bringer deg til toppen av Barlindåsen. Her har du flott utsikt over Marka.

Retur eller videre

Du kan gå tilbake igjen samme veien, eller lage en rundtur ved å gå videre på stien langs åsryggen og ned på nordsiden til krysset for veien fra Snippen, som vi nevnte lenger opp.

Herfra kan du følge grusveien tilbake til Sandermosen stasjon, eller f.eks. gå opp mot serveringsstedene Sinober eller Lilloseter.

En spennende variant er å ta en avstikker ned i Styggedalen, som går på baksiden (østsiden) av Barlindåsen. Her er det smalt, fuktig og kronglete.

Skispor

Om vinteren kan du finne skispor gjennom denne spennende lille dalen, selv om den offisielle rødmerkede skiløypa dessverre er nedlagt.

Ha alltid med deg kart og kompass på tur! På denne turen kan du f.eks bruke det detaljerte turkartet for de sørlige deler av Nordmarka; Kikut i målestokk 1:25.000, fra Statens kartverk.

Du kan også bruke det vanlige turkartet for Nordmarka (Oslo Nordmark sommer 1:50.000), eller 1:25.000-kartet for Lillomarka. Sistnevnte selges lokalt, bl.a. på Sinober og Sportshuset på Storo. God tur!

Turtipset er laget av Nina Didriksen, friluftslivselsker og NRK-journalist.

Les flere turtips:

Turtips i Oslo og omegn

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.