Hopp til innhold

Vil fjerne sniking fra straffeloven

Regjeringen vil at det ikke lenger skal være kriminelt å snike på buss, trikk og bane.

Billettkontroll
Foto: Arkiv / NRK

Oslo Sporvognsdrift frykter mer sniking på trikken dersom det ikke lenger skal være kriminelt å reise uten billett på trikk, buss og T-bane. Regjeringen vil fjerne sniking fra straffeloven.

I dag sier Straffeloven at sniking på trikk, buss og T-bane kan straffes med inntil tre måneders fengsel. Denne paragrafen har ikke noe i den nye Straffeloven å gjøre, sier Anne Marit Bjørnflaten som leder justiskomiteen.

- Må brukes i forhold til alvorlig kriminalitet

Anne Marit Bjørnflaten

Anne Marit Bjørnflaten

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

- Vi er veldig opptatt av at vi må bruke Straffeloven i forhold til de alvorlige typene kriminalitet, sier Bjørnflaten.

I praksis straffes i dag sniking med gebyrer. Det kan transportselskapene fortsette med, med bakgrunn i egne regler de har laget for passasjerene. Det mener Bjørnflaten holder.

- Det er slik at man kan holde igjen folk som sniker og kreve tilleggsavgift. Man har muligheter til tross for at det ikke omfattes av straffeloven, sier hun.

LES OGSÅ: Flere reiser kollektivt i Oslo

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

- Sender feil signaler

Det holder ikke for Oslo Sporvognsdrift. Trikkedirektør Torild Skogsholm mener Regjeringen med den nye Straffeloven signaliserer at det ikke er så farlig å snike.

Torild Skogsholm.

Torild Skogsholm

Foto: Fjeldstad, Knut / SCANPIX

- Hvis dette ikke er straffbart ser jeg ikke helt for meg hvordan vi kan be politiet om bistand, sier Skogsholm.

- Har du selv sneket på trikken?

- Jeg lyver om jeg sier at jeg ikke har gjort det. I min ungdom har jeg nok gjort det, men det er ikke lov å snike per i dag, og jeg håper at det vil være sånn videre, sier Skogsholm som nå er redd for at snikingen vil øke.

Da transportselskapene fikk mulighet til å holde igjen snikerne og få assistanse av politiet i 2003, sank snikeprosenten fra 12 til fem prosent, noe som utgjorde 60 millioner kroner i inntekter for transportselskapene bare i Oslo.

LES OGSÅ: Færre sniker på trikken