Hopp til innhold

Kjappere byggestart på E18 vestover

Byggingen av ny E18 vestover kommer igang raskere enn planlagt.

E18
Foto: Nyhetsspiller / NRK

Byggingen er fremskyndet minst et år og skal nå begynne i 2013. Fram til i dag har byggestart vært planlagt til etter 2014.

Dette ble styringsgruppa for Oslopakke 3 enige om i går.

- Vi gir nå et signal om at vi vil framskynde byggingen av E18 vestover. Dette er en av Norges viktigste stamveier. Her går trafikken i sneglefart morgen og ettermiddag. Dette kan vi ikke leve med, sier samferdselsbyråd i Oslo, Jøran Kallmyr fra Fremskrittspartiet.

- Styringsgruppa har en ambisjon om byggestart i 2013, blir det nå slik?

- Får vi på plass reguleringsplaner og en god prosjektering, kan vi starte byggingen i 2013. Jeg håper at hele vestkorridoren kan være ferdig i god tid før 2027, som var den opprinnelige planen, sier Kallmyr.

Løfter også Manglerudtunnelen og Kolsåsbanen

Jøran Kallmyr

Jøran Kallmyr

Foto: Per Onsheim / NRK

Bomringen er forlenget i 20 år, prisene er økt og nye bommer satt opp i Bærum for å finansiere satsingen på veiutbygging og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus.

Men nøyaktig hva bompengene skal brukes til, finnes det ingen forpliktende vedtak om. Styringsgruppa for Oslopakke 3 jobber nå med å legge fram et forslag for Oslo bystyre og Akershus fylkesting. Gruppa består av veidirektør Terje Moe Gustavsen, jernbanedirektør Elisabeth Enger, fylkesordfører i Akershus, Nils Aage Jegstad og samferdselsbyråd i Oslo, Jøran Kallmyr.

I tillegg til å framskynde E18, er gruppa enige om å prioritere fire store prosjekter. Det dreier seg om Kolsåsbanen mellom Bekkestua og Kolsås, E16 Sandvika - Wøyen, E6 Manglerudtunnelen og Rv22, Fetveien.

- Manglerudtunnelen er svært viktig for bilistene som kommer sørfra i Oslo. En god forbindelse der vil også avlaste E18, Mosseveien som også ligger inne i Oslopakke 3, sier Kallmyr.

Andre prioriteres ned

Når noe prioriteres opp, må andre ting prioriteres ned. En bane til Fornebu er et prosjekt som i dag synes nokså i det blå og som derfor skyves ut i tid. Det samme gjelder Fossumdiagonalen mellom Trondheimsveien og Østre Aker vei i Groruddalen.

- Vi anser E18 vestover og Manglerudtunnelen for å være langt viktigere samferdselsprosjekt og langt viktigere for innbyggerne enn det Fossumdiagonalen er, sier Jøran Kallmyr.

- Oslopakke 3 har blitt kritisert for å være for veitung i forhold til kollektivinvesteringene. Den kritikken får vel vann på mølla nå?

- Det er bilistene som betaler for dette, så det skulle bare mangle at hovedtyngden går tilbake til dem i form av bedre veier. Vi trenger bedre veier i Oslo-regionen. Det er til det beste for hele samfunnet, både for næringslivet og alle som skal til og fra jobb, sier Kallmyr.