Hopp til innhold

Gardermoen - Oslo: 2077 kroner

Magnhild Klingen opplevde at flybilletten tur-retur Budapest ble billigere enn taxituren fra Gardermoen.

Taxisjåfør - illustrasjonsbilde

Illustrajonsbilde.

Foto: Berit Roald / Scanpix

- Det var jo mye billigere enn drosjen. Jeg tror til og med det var billigere for oss to til sammen.

Skrekk-historiene er mange om folk som føler seg ranet av skyhøye drosjepriser fra Oslo Lufthavn. Regningen kan i verste fall havne på oppimot tre tusen kroner.

- Praiet den første og beste drosjen


Magnhild Klingen var altså maksimalt uheldig. Hun avtalte ikke pris på forhånd, og hun valgte en maxi-taxi. Dermed ble turen svinedyr, selv om hun reiste midt på dagen.

- Vi kom fra Budapest i 16-tiden og vi hadde det litt travelt. Så vi bare praiet den første og beste drosjen vi fant og vi spurte jo ikke om pris eller noen ting.

Hva var det som skjedde?

- Taksameteret gikk fortere enn jeg noensinne har sett et taksameter gå. Da vi var ved Tåsen-krysset , så ba mannen min drosjesjåføren om å slå av taksameteret. Da stod det på 2077 kroner.

Hva gjør du neste gang du skal fra flyplassen og inn til byen?

- Jeg har vært inne på internett og kikket på hva som er sagt om dette her. Det jeg tydeligvis skal gjøre er å gå i skranken og forhøre meg der. Hvis jeg ikke tar flytoget da.

LES OGSÅ: - Vil stenges ute fra Gardermoen

Ønsker pristak

Det har tidligere vært snakk om å sette et tak på hvor mye drosjeturen fra Gardermoen skulle koste. Drosjeselskapene ville ha et pristak på turen, men konkurransetilsynet stanset forsøket.

- De sa at hvis dere samarbeider her får dere en kjempebot. Vi ble nervøse og droppet tankegangen. Vi gjorde dette for at kundene skulle få et billigst mulig alternativ, så dette synes jeg ikke noe om, iser direktør i Norges Taxiforbund, Wiggo Korsnes.

Taxi Depot, som organiserer drosjene på Gardermoen ville ha en øvre prisgrense på 900 kroner på dagtid. Det sier Korsnes, som jevnlig får klager fra publikum på de store prisforskjellene.

Wiggo Korsnes

Wiggo Korsnes.

Foto: Fjeldstad, Knut / SCANPIX

Sjekk prisene nederst i artikkelen!

- Det er noen som kontakter oss når de ganske sjokkerte oppdager at de har betalt over 1000 kroner inn til Oslo sentrum for en tur som kunne ha kostet 500 kroner.

Så dere skulle ønske at dere kunne fortsette med den maksprisordningen dere hadde?

- Ja, i hvert fall at man la et tak på hvor mye det skal koste, sier Korsnes.

Fri prissetting


Men et slikt pristak er ulovlig, ifølge Konkurransetilsynet, selv om det kommer kundene til gode. Det sier informasjonsrådgiver Ronny Turøy:

Det er fri prissetting på taxi fra Oslo Lufthavn Gardermoen til Oslo sentrum. Det betyr at drosjene selv kan sette de prisene de ønsker.

- Det er ikke anledning for noen parter å sette en maksimalpris i det området.