Hopp til innhold

Massiv kritikk fra alle kanter

NSB har et alvorlig omdømmeproblem, mener BI-forsker Peggy Brønn. Passasjerer, pendlerforeningen og politikere er enige.

Toget ble stående på Otta i fire timer.

Passasjerene på dette toget i Otta måtte vente i fire iskalde timer på at det skulle komme i gang igjen.

Foto: Tipser

Flere tusen passasjerer på Østlandet ble nok en gang rammet av store forsinkelser i dag, etter en brann i Asker-tunnelen i går .

Fremdeles er mange tog forsinket , noe omdømmeekspert Peggy Brønn mener går sterkt ut over folks tillit til NSB.

– Beklageligvis har det vært vanskelig å stole på dem de siste årene. Slik har det vært de siste årene. Det er trist, faktisk, sier Brønn, som mener NSB må skjerpe seg for å ikke miste enda mer tillit.

– Det beste de kan gjøre er å levere det de lover.

Les: Måtte sitte timesvis i iskaldt tog

(artikkelen fortsetter under bildet)

Tunnelen i Asker hvor det brant i natt

Det var i denne tunnelen det begynte å brenne i natt.

Foto: Åsmund Skretting Hasli / NRK

NSB = forsinkelser

Passasjerene som ventet i Østbanehallen på Oslo S onsdag ettermiddag var ikke i tvil om sitt syn på NSB.

Når jeg sier NSB, hva tenker du da?

– Innstilte tog, stort sett, sier én.

– Forsinkelser, sier en annen.

Ikke god service, eller punktlighet?

– Nei, ikke i det hele tatt.

Les: Oppgitt over togtilbudet

Politikere raser

Bård Hoksrud

Bård Hoksrud.

Foto: Heidi Pleym / NRK

Også på Stortinget er politikerne lei alle forsinkelsene. En av dem er nestlederen i Transportkomiteen, Bård Hoksrud fra Fremskrittspartiet.

– Det er en skandale, og det er tragisk at det skjer. Nå må Jernbaneverket virkelig få ut fingeren, og få satt inn alle tenkelige ressurser for å få ordnet opp i dette. Det er helt uholdbart for alle de som bruker tog, og er avhengig av det, sier Hoksrud.

Knut Arild Hareide

Knut Arild Hareide.

Foto: Jon-Michael Josefsen / Scanpix

Også Lederen i Transportkomiteen, Knut Arild Hareide fra Kristelig Folkeparti, mener togproblemene går på tilliten løs

– Vi opplever jo en tillitskrise til jernbanedriften i Norge. Toget, som egentlig burde være det presise og det man kan stole på, er ikke det i Norge, til tross for at det er det de fleste andre land i Europa. Og det er uakseptabelt.

Skylder på staten

Informasjonssjef i NSB Åge Kristoffer Lundeby, vedgår at de mange forsinkelsene gir selskapet et dårlig rykte.

– Selvfølgelig har vi et problem med omdømmet vårt når vi ikke leverer tog i henhold til rutetabellen.

Lundeby, på sin side, legger mye av skylden på politikerne.

– Det er et resultat av flere tiår med for små bevilgninger til jernbanenettet.

Er det så enkelt, å skylde på staten?

– Det hadde nok vært en bedre situasjon dersom man hadde hatt et bedre system og et bedre vedlikeholdt system, sier Lundeby.

Sjekk togtrafikken på nrk.no/trafikk

– Skal bli bedre

Erik Lahnstein

Erik Lahnstein.

Foto: Sven Erik Dahl/Samfoto

Statsekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartemenet er enig i at dagens forsinkelser ikke er til å leve med. Han sier at regjeringen har satt i gang en snuoperasjon og håper på bedre tider etter hvert, men kan ikke love noen umiddelbar bedring.

– Dessverre så må vi være forberedt på at ikke alt er i orden i morgen, eller til neste år. Men det vi ser er at der vi har kommet i gang med den storstilte opprydningen på jernbanen, der går feilprosenten markert ned.

BI-forsker Brønn reagerer sterkt på at Lahnstein, som nå fungerer som samferdselsminister, går ut i Aftenposten i dag og lover revolusjon i togtrafikken i 2012. Ikke smart for omdømmet, mener Brønn.

– Han bygger forventningene "sky high", og det eneste som kan skje er å gå på en smell, mener Brønn.

Løfter imponerer ikke pendlerne

Willy Frantzen, leder i Pendlerforeningen i Østfold

Willy Frantzen.

Foto: Tomas Berger / NRK

Heller ikke pendlerforeningen blir imponert av løftene om bedre tider.

– I årevis har pendlerne skreket og ropt om hjelp, og ikke fått det, sier Willy Frantzen fra Pendlerforeningen.

– Det går ikke riktige veien når NSB sier at dette vil ta tid, og Lahnstein sier at "vi håper på bedre tider," og Stortinget sier at dette ikke er til å leve med. Men hvem er det som tar ansvar? Er det nok å bare håpe? Nå synes jeg tiden har kommet for å handle, sier Frantzen.

– Forståelig om folk flyr

Brønn mener folk snart vil begynne å fly i stedet for å ta tog, og mener flyselskapene bør sko seg godt på NSBs ulykke.

– Hvis jeg var SAS eller Norwegian, hadde jeg brukt dagen i dag, for eksempel, til å gi kjempetilbud til de passasjerene som ikke kommer seg av gårde med tog.

Også NSBs Lundeby er enig i at forsinkelsene kan gjøre at folk vurderer andre transportmidler.

– Jeg synes det er forståelig, at når transport ikke virker, så er det en så viktig del av folks hverdag at det er naturlig at man ser seg rundt og ser hvordan man kan få logistikken i hverdagen sin til å gå opp, sier Lundeby.

Han er også enig i Brønn om hvordan NSB kan få en orden på problemene sine.

– Det vi først og fremst må gjøre er å holde rutetabellen, og det er vi ikke i stand til på en dag som denne, og det er sterkt beklagelig.