Akershus-politikerne ville sponse billigere billetter på toget.
Men NSB kunne ikke godta store prisforskjeller mellom hovedstadsområdet og resten av landet.
Innstilt inntil videre
Denne gangen er det ikke toget som er innstilt. Innstilt inntil videre er derimot reformen som skulle gitt billigere månedskort og enkeltbilletter fra årsskiftet av.
Dagens kaos av 88 ulike takstsoner skulle reduseres til tre - det skulle bli enklere og rimeligere å reise med buss og tog i hovedstadsområdet.
Men noen mente det ville bli for billig.
– Den store nøtta i saken har vært det som skjer fra Akershus-grensa og utover, sier statssekretær Lars Erik Bartnes i Samferdselsdepartementet.
NSB bremser
Det er NSB som har satt bremsene på for det nye takst- og sonessytemet. Akershus-politikerne ville subsidiere NSB med 100 millioner kroner, derav 50 millioner bompengekroner fra Oslopakke 3, for å få lik pris på buss, tog og bane innenfor hver av de tre sonene i Ruter-området.
Men for Norges statsbaner blir prisforskjellen til resten av jernbane-Norge for stor.
– Problemet er når spranget er for stort. Da blir det for lukrativt å begynne å shoppe billetter, slik at man opererer med to ulike billetter. Da taper NSB penger og behovet for subsidier fra staten øker, sier Bartnes.
Østlandssendingen har tidligere fortalt at for eksempel passasjerer mellom Hamar og Oslo med den planlagte omleggingen ville spare nesten 70 kroner på å kjøpe en billett til Eidsvoll og en ny Akershus-sponset billett derfra til Oslo.
LES:
– Tøys
Fylkesordfører Nils Aage Jegstad (H) mener det likevel er tøys at NSB vil tape på omleggingen.
– Det påfører ikke NSB noe tap. Spørsmålet er om de føler seg tvunget til å endre prisene utenfor Akershus. Men det er det nok ikke så stort behov for, for spranget blir ikke så stort, sier han.
Alternativet for NSB var at staten spyttet inn 2-300 millioner kroner slik at de kunne sette ned billettprisen i resten av Norge også. Men Samferdselsdepartementet har viktigere ting å bruke pengene på, sier statssekretæren fra Senterpartiet.
– Pengene vi skaffer til jernbanen skal brukes til å investere i linjene, deretter skal rutetilbudet bedres. Pris kommer på tredjeplass, sier Bartnes.
Må lage nytt takstsystem
Nå må Ruter lage et nytt takst- og sonesystem - der prisgapet mellom Akershus og resten av landet blir mindre og spiselig for NSB.
Med andre ord må prisen opp på Akershus-sida av grensen. Og det er et paradoks synes fylkesordføreren.
– Vi trodde vi hadde en regjering som ville gjøre det billigere å reise kollektivt. Det er det vi tar initiativ til. NSB burde egentlig følge etter. Staten tar jo ut utbytte fra NSB hvert år, så her burde det finnes penger til å sette ned prisene uten at det får store konsekvenser for statsbudsjettet eller NSBs driftsresultat, sier Jegstad.