Hopp til innhold

– Passasjerene mangler folkeskikk

T-banen i Oslo mener det har utviklet seg en egoistisk uhøflighetskultur blant passasjerene og ser seg nødt til å lære dem folkeskikk. Flere førere har sendt inn bekymringsmeldinger.

Video Dårlig folkeskikk på T-banen

T-banen må ta nye grep i Oslo for å lære folk folkeskikk. Se video!

– Det synes å være en først-meg-selv-kultur som råder. Det er om å gjøre å komme seg inn og finne et ledig sete, sier kommunikasjonssjef i T-banen, Bjørn Rydmark til Aften.

Dette skjer til tross for beskjedene over høyttaleranlegget som sier: «Vær vennlig å gi plass til avstigende kunder».

Utgliding

Bjørn Rydmark

Bjørn Rydmark mener kulturen i Oslo er spesiell.

Foto: Anne Linn Ensby/NRK
Fabian Stang

Fabian Stang mener folk er blitt for opptatt av seg selv.

Foto: Grethe Kielland Jenssen / NRK
Ingeborg Moræus Hanssen

Ingeborg Moræus Hanssen tror ikke kampanjen til T-banen vil virke.

Foto: Thomas Bjørnflaten / SCANPIX

For tre år siden prøvde Oslo sporveier å lære Oslo-folket høflighet, men mye av det ser ut til å ha gått i glemmeboken.

– Vi har sett en utgliding det siste året, og nå virker det som det er enda verre enn før, sier Rydmark.

HØR: Rydmark om folkeskikk på T-banen

Han utelukker ikke at dette kan ha sammenheng med passasjerveksten. I fjor fraktet T-banen 72 millioner passasjerer. Det er 1,5 millioner flere enn året før.

Rydmark forteller om trengsel ved inn- og utgang av vognene, folk som slenger benene i setene, høylytt snakk og musikk fra mobiltelefoner og mp3-spillere. De har nå sett seg nødt til å prøve å oppdra folket på nytt.

Les også: Dannelse på timeplanen

HVA MENER DU? SI DIN MENING UNDER ARTIKKELEN!

– Kulturen i Oslo er spesiell

Sist uke lanserte de kampanjen «Slipp de som er inne frem så kommer du fortere hjem.»

– Trengselen skaper ikke bare utrivelige situasjoner. I ytterste konsekvens kan folk komme til skade. Vi har mottatt flere bekymringsmeldinger fra førerne våre, sier Rydmark.

Han kjenner ikke til utenlandske T-banebyer som har måttet ty til slike virkemidler.

– Kulturen i Oslo er nok ganske spesiell. Dette virker særnorsk, sier Rydmark til avisen.

Oslos ordfører Fabian Stang mener folk er blitt for opptatt av seg selv.

– Vi er veldig opptatt av egne rettigheter, samtidig har vi nok glemt gleden av å være høflige overfor andre, sier Stang til Aften.

– Tror ikke det hjelper

Ingeborg Moræus Hanssen er opptatt av høflighet og folkeskikk. Hun har ikke tro på at kampanjen til T-banen vil virke.

– Man kan lage kampanjer, men jeg tror ikke det hjelper. Dette har med dannelse og oppdragelse å gjøre. Dette må man trenes opp til, sier Hanssen til NRK.

Hun mener man har blitt mer og mer opptatt av seg selv og sitt.

– Man oppfører seg som enkeltindivider og tenker at en er seg selv nok. Folk venter ikke i kø på at noen skal komme ut. Det er uvennlig og teknologien er med på å forsterke dette, sier hun.

Selv tar hun ikke telefonen når hun er ute, eller på buss, tog eller trikk om det ikke er barnebarna som ringer.

– Jeg er et bymenneske og er opptatt av fellesrommet, der skal man vise hensyn og være til stede for hverandre. Får jeg en telefon når jeg er ute, venter jeg med å ta den. Der er jeg i mindretall, sier hun.

Les også: Hvor sitter du i taxien? | Flørte-etikette | Skikk og bruk for bryllup

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus