Samferdselsbyråden i Oslo mener belønningsordningen fungerer svært dårlig.
– Incentivet nå, er at hvis du gjør jobben din bra, så blir det mindre penger. Det er et veldig merkelig incentiv, sier Jøran Kallmyr.
– Best i klassen
Samfedselsdepartementet har i flere år hatt en belønningsordning som skal stimulere de største norske byene til å få flere til å reise kollektivt og la bilen stå.
Ifølge Samferdselsbyråd i Oslo, Jøran Kallmyr er Oslo og Akershus best i klassen, og det blir de nå straffet for.
- Vi har nå tilfredsstilt alle resulateter i belønningsordningen. Vi har økning i kollektivtrafikken og reduksjon i biltrafikken. Men da var signalet vi fikk at de andre ikke har skjønt poenget ennå så de må få penger for å bli hjulpet, mens Oslo har skjønt det og trenger ikke penger, sier Kallmyr.
Oslo og Akershus sendte tidligere i år en søknad om å få 700 millioner kroner over 4 år for å bedre Oslos kollektivtilbud ytterligere.
Signalene Kallmyr nå har fått fra samferdselsdepartementet er nedslående.
– Vi fikk ingen signal overhodet på at vi får en fireårig avtale. Tvert i mot fikk vi signal på at mestparten av pengene var brukt, og at Oslo hadde gjort det så bra, at vi ikke trenger mer penger, sier Kallmyr.
– Kan ramme Ekebergbanen
Det betyr at prosjekter står i fare for å bli nedlagt.
– Det kan hende at vi må si opp folk som jobber med prosjekter fordi vi ikke aner om vi får finansiert dem i 2010, sier Kallmyr.
Hvilke prosjekter står i fare?
– Det vi har størst problemer med er Ekebergbanen. Den rustes opp for belønningsmidlene så vi er nødt til snart å få vite hvor mye vi får. Vi vil ha en fireårig avtale slik at vi vet hvor mye vi får i fire år fremover, sier Kallmyr.
Les
fra Oslo og Akershus. Følg NRK Østlandssendingen på