Hopp til innhold

- Utfordrende, men ikke et problem

Byrådsleder Stian Berger Røsland er ikke bekymret over skoler som til høsten ikke vil ha etnisk norske førsteklassinger.

Stian Berger Røsland

Stian Berger Røsland.

Foto: Aftenposten

Til høsten vil enkelte osloskoler ha svært få førsteklassinger med etnisk norsk bakgrunn bakgrunn, om noen overhodet.

- Dette er en utfordrende problemstilling for oss som by og samfunn. Men jeg håper at vi på et eller annet tidspunkt vil se på personer med en annen hudfarge enn hvit som nordmenn, sier byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland.

Byårdslederen understreker at det er viktig ettersom Oslo er en flerkulturell by.

Ber om mer penger

Ved Rommen, Tøyen, Gran og Mortensrud skole vil det overhodet ikke eller nesten ikke finnes barn med etnisk norsk bakgrunn på første trinn.

- Vi mener det er uheldig ut fra et integreringsperspektiv. Den økonomiske rammen for de skolene med høy andel flerkulturelle må endres. Det krever mer å tilrettelegge for elevene. Hvis disse skolene får bedre resultater vil gjerne færre etnisk norske flytte fra skolene.

Det sier fylkesstyremedlem i Utdanningsforbundet i Oslo Ole Otterstad.

Ekstra til skoler med utfordringer

Byrådslederen påpeker at de har et ressursfordelingssystem i osloskolen.

- Vi er klar over at noen skoler har en mer utfordrende sosial bakgrunn enn andre.
For eksempel får Tøyen skole om lag 170.000 kroner per elev, mens Bestum skole får 71.000 kroner, sier Berger Røsland.

Oslo kommune har også laget egne systemer betaler lærere ekstra for nettopp å jobbe på skoler hvor det er utfordringer.

- Skoler med mange elever som ikke har vært lenge i Norge, ikke snakker norsk, har foreldre som ikke snakker norsk, har en utfordring. Men om de bare har en bestefar med en annen etnisk opprinnelse, bør de regnes som norske, sier byrådslederen.

Byrådslederen får støtte

Otterstad og Utdanningsforbundet får ingen uforbeholden støtte fra rektorene Østlandssendingen har snakket med. Heller ikke leder for foreldreutvalget for grunnopplæringen Loveleen Brenna deler forbundets bekymring fullt ut:

- Jeg tror ikke vi får bedre resultater ved å definere elever som et problem fordi det er for mange av en type elever på en skole.

Brenna mener at skoleledere og lærere heller skal ha et ressursfokus på barna uavhengig hvilken bakgrunn elevene har, og de skal gi den beste undervisningen.