Hopp til innhold

- Mer penger kan løse problemet

Skoler hvor mange elever har flerkulturell bakgrunn må få mer penger så de kan gi elevene et bedre tilbud. Det mener Nadeem Butt fra Arbeiderpartiet.

Nadeem Butt

Nadeem Butt (A), leder for btdelsutvalget i Søndre Nordstrand

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Skoler med mange elever med flerkulturell bakgrunn må bli så bra at også etnisk norske foreldre vil sende barna dit, mener Nadeem Butt fra Arbeiderpartiet.

Han er leder for bydelsutvalget på Søndre Nordstrand. Her ligger Mortensrud skole hvor det ikke er noen barn med etnisk norsk bakgrunn blant de som begynner i førsteklasse til høsten. Dette gjelder også ved flere andre Oslo-skoler.

Les: etnisk norsk bakgrunn

– Det jeg vet er at foreldrene ikke flytter fysisk, men at de sender barna sine til en annen skole, sier Butt.

– Jeg mener at hvis nivået på Mortensrud skole er like godt som på naboskolene, så vil man ikke ha særlig grunn til å sende barna bort til en skolevei som er noe lengre enn det som er nødvendig.

Trenger mer penger

Butt mener situasjonen ved skoler med flertall av flerkulturelle elever blir bedre hvis de får mer penger.

– En lærer på for eksempel Frogner skole som nesten ikke har noen flerspråklige elever kan ikke sammenlignes med læreren for en klasse som bare består av flerspråklige elever, sier Butt.

– Vi bør kanskje ha flere ressurser. Flere lærerressurser og kanskje litt færre klasser. Og den type tiltak må til for at skolen skal fungere på en god måte.

Les også: - Utfordrende, men ikke et problem

Ønsker fellesskole

Butt ønsker å bevare fellesskolen og synes det kan bli vanskelig hvis noen skoler kun får flerkulturelle elever. Men han synes likevel ikke det er noen løsning å flytte elever med buss for å få en bedre fordeling av flerkulturelle og etnisk norske barn.

– Jeg tror dette er midlertidige løsninger.Hovedløsningen er at vi gjør skolen såpass bra at det er en god skole.

Det er først da vi kan skape den tryggheten for foreldrene til å kunne sende barna sine på en hvilken som helst skole, som ikke er avhengig av hvem som går der men hvilken kvalitet den har og hvilke resultater den oppnår.