Hopp til innhold

– For mye ansvar for Aktivitetsskolen

Økt ansvar, men ingen penger til å gjennomføre nye tiltak skaper frustrasjon for aktivitetsskolene.

Hjemmelekser

Aktivitetsskolene skal ha større fokus på læring, men sliter med for få ansatte og for lave budsjett. Illustrasjonsfoto.

Foto: Bettina Brinkmann / Maxppp

– Vårt mål er å ha fornøyde barn som går hjem og forteller hva de har lært på SFO, sier aktivitetsleder på Gamlebyen skole, Dantcho Petkov.

Men i praksis synes han det er vanskelig å få til, etter at kravet om å øke barnas faglige kompetanse kom i 2008.

Ansvaret for Aktivitesskolen, som tidligere ble kalt skolefritidsordningen (SFO), har vært en kasteball i systemet i mange år.

Oslo kommune flyttet ansvaret over fra bydelene til skolene gjennom Utdanningsetaten i 1999. Senere har ansvaret blitt flyttet flere ganger, før skolene for to år siden fikk det endelige ansvaret for ordningen.

Hva er dine erfaringer med Aktivitetsskolen? Kommenter under artikkelen.

Utfordrende oppgaver

– Det er utfordrende å tilrettelegge aktivteter etter de nye kravene, og tenke nytt, sier Petkov.

Mange barn og få ansatte gjør det vanskelig å ha større fokus på læring, mener han. Spesielt siden det ikke blir gitt mer penger til å følge opp det større ansvaret.

Også flere aktivitetsskoler NRK har vært i kontakt med er fornøyd med planen, men etterlyser kompetanse og penger til å følge den opp.

Får ikke opplæring

– De synes det har blitt litt mye skolefag, uten at de får noe særlig opplæring i hvordan det skal gjøres, sier leder av Utdanningsetatens fagforening, Anita Guldal.

Hun har fått flere henvendelser fra frustrerte aktivitetsskoleledere.

I Oslo kommunes regler om Aktivitetsskolene står det at det på 24 barn skal være minst en voksen, inkludert ledelsen.

– I den grunnbemanningen ligger også lederen for aktivitetsskolen, som egentlig ikke burde vært en del av grunnbemanningen. Vi har også spesialbarn som krever sitt, og som man heller ikke nødvendigvis har nok resurser til. Grunnbemanningen burde nok økes, er Guldals vurdering.

Hun får støtte fra leder av Utdannings-komiteen, Knut Even Lindsjørn (SV).

– Det er åpenbart at det mangler både kompetanse og penger for å sikre det tilbudet som foreldrene har betalt for. Vi må øke resursene slik at barna får større muligheter til lek, fysiske aktiviter og leksehjelp, sier han.

Blir stadig bedre

Astrid Søgnen

Direktør for Utdanningsetaten i Oslo, Astrid Søgnen.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Utdanningsetaten i Oslo mener at skolene har blitt bedre etter at de tok over.

– Det er et mål at aktivitetskolen skal være så god som mulig. Da vi tok over var det store forskjeller i kvalitet, og det har vi sammen med skolene jobbet med fra dag en, sier direktør for etaten Astrid Søgnen.

– Det et fortsatt forskjeller, men vi ser at stadig flere aktivetskoler blir bedre.

Dantcho Petkov vet hva han trenger for å gjøre tilbudet til aktivitetsskolen på Gamlebyen skole bedre:

– Har man god bemanning og et litt romslig budsjett, har man et godt utgangspunkt for å finne på mer morsome og innholdsrike aktiviteter. Alt er opp til økonomien.

Nytt innhold

Dette er Utdanningsetatens rammeplan over hva innholdet i Aktivitetsskolen skal være:

  1. Fysisk aktivitet og lek
  2. Lekser og fordypning
  3. Natur, teknikk og miljø
  4. Kunst, kultur og kreativitet
  5. Mat og helse

De ansatte er også pålagt å drive med leksehjelp.

Dette koster Aktivitetsskolen i Oslo:

Pris for husstander med samlet årsintekt på mindre enn 150 000 kroner:

  • 50 prosent plass: 560 kroner
  • 100 prosent plass 870 kroner

Pris for husstander med samlet årsinntekt mellom 150 001 og 300 000 kroner:

  • 50 prosent plass: 1305 kroner
  • 100 prosent plass 1995 kroner

Pris for husstander som til sammen tjener mer enn 300 000 kroner i året:

  • 50 prosent plass: 1500 kroner
  • 100 prosent plass 2220 kroner

(Prisen inkluderer 51 kroner i matpenger. Satsene gjelder f.o.m. 01.01.2009).

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus. Følg NRK Østlandssendingen på Twitter .

Flere nyheter fra NRK Stor-Oslo