Hopp til innhold

Skal rette opp Oslos dårlige rykte

Nylig ble Oslo kåret til en av de dårligste sykkelbyene i landet. Nå skal Erik Øimoen lede den nyopprettede sykkeletaten i hovedstaden.

Video Oslos nye sykkevei

Erik Øimoen er mest kjent for å ha ryddet opp i holmenkollenprosjektet etter de store overskridelsene.

Nå har byrådsleder Stian Berger Røsland har ansatt Øimoen for å lede den nyopprettete sykkeletaten i Oslo.

Hva synes du om den nye sykkeletaten? Si din mening under artikkelen.

Skal få fart på utbyggingen

Stian Berger Røsland

Stian Berger Røsland.

Foto: Aftenposten

Byrådslederen er trygg på at Øimoen kommer til å få jobben gjort, til tross for at Oslo nylig ble kåret til en av de dårligste sykkelbyene i landet.

–Samferdselsyråd Jøran Kallmyr og jeg er veldig glad for at Øimoen tar på seg dette. Han har gjort en stor innsats i arbeidet med nye Holmenkollen. Jeg tror dette vil markere et betydelig taktskifte i sykkelsatsingen og løfte Oslo som sykkelby, sier Berger Røsland.

Byrådslederen håper at med Øimoen vil få fart på arbeidet med utbyggingen av nye sykkeltraseer. Det er satt av et eget budsjettkapittel til sykkeletaten, de kan få rundt 300 millioner kroner til arbeidet med å
løfte Oslo opp fra grøfta.

Syklistene jubler

Syklistenes landsforening mener det er en strålende nyhet at Øimoen skal lede den nyopprettete sykkeletaten i Oslo.

– Det er vi rett og slett veldig begeistret for. Dette er det mest gledelige som har skjedd for sykkelsaken på 20 år i Oslo, sier styrelederen i Syklistenes landsforening Oslo Torstein Bremseth.

Og han har bare lovord å si om Øimoen.

– Dette er en mann vi virkelig har tro på. Han har allerede vist at han klarer å få ting gjort.

Bremseth håper byrådet mener alvor og får hovedsykkelveinettet klart om to år. Byrådslederen har tro på at sykkeletaten vil føre til kort vei fra plan til beslutning.

– Øimoen har vist betydelig evne til å levere gode resultater, sier Berger Røsland.

Klar for utfordringen

Erik Øimoen

Tidligere har Erik Øimoen jobbet med å få Holmenkolle-prosjektet på rett kjøl.

Foto: Kallestad, Gorm, Gorm Kallestad / Scanpix

Erik Øimoen ser frem til å starte på det nye prosjektet.

– Vi har en stor utfordring foran oss. Det er mange sykkeltraseer som skal på plass og det kan ble en utfordring med tanke på reguleringsarbeidet, sier Øimoen.

Han vil ikke kommentere hvilke strekninger han vil prioritere før han får oversikt over planene som er lagt.

– Sykkelveier er viktig med tanke på miljøet, men også for fremkommeligheten for dem som ønsker å sykle. Det blir stadig flere syklister og sykkelsalget i Norge øker.

Øimoen vil ikke si noe om det er bevilget nok penger til etaten, men byrådet har lovet at det skal settes av nok ressurser med tanke på økonomi og bemanning.