Hopp til innhold

Frykter lengre reisetid

Rullestoltransporten skal nå også frakte gående funksjonshemmede til arbeid og skole. Funksjonshemmedes Felleorganisasjon frykter at ordningen skal føre til lengre reisetid for skoleelever.

Rullestol

Flere må reise sammen med en nye ordningen.

Foto: Signe Karin Hotvedt / NRK

1. januar trådte nye kontrakter for TT-tjenesten i kraft i Oslo. I hovedsak skal tjenesten fungere som før, men det blir flere drosjeselskaper å velge mellom, og mer samkjøring, sier prosjektleder for TT-anskaffelser i Oslo kommune, Hedda Aas.

Flere må reise sammen

Oslo kommune har rundt 17 000 innbyggere som benytter seg av TT-tjenesten. Tilbudet er for funksjonshemmede og forflytningshemmede som ikke kan bruke ordinær kollektivtransport.

Til nå har rullestoltransporten vært forbeholdt rullestolbrukerne. Men nå skal også gående brukere som skal til arbeid eller utdanning, reise med rullestoltransporten. Generalsekretær i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Liv Arum, er redd reisetiden skal bli lengre for skoleelevene.

– Når man kjører skolebarn, så kan noen elever bli sittende en times tid i taxien, fordi det plukkes opp mange barn. Hvis mer samkjøring betyr lengre reiser for barn, er dette en ulempe, sier Arum.

Lengre reisetid

I Oslo kommune har de nå satt seg et mål om at brukerne skal sitte maks femten minutter lengre i taxien, enn normal reisetid vil tilsi. De har tilknyttet seg det svenske kjørekontoret Samres AB, som skal koordinere reisene slik at de blir så effektive som mulig.

– Før så har brukerne stort sett kjørt alene til skole eller jobb. Derfor kan det nå bli noe lengre reisetid, sier Hedda Aas. Men vi har mange brukere på et begrenset areal, og ser behovet for å samkjøre. – Så får vi se om det kan fungere, sier hun.

Liv Arum, leder i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon

Generalsekretær i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon Liv Arum.

Fem drosjeleverandører

Før var det bare Oslo Taxi som hadde kontrakt med Oslo kommune, men nå kan brukerne velge mellom fem drosjeselskaper - Bytaxi, Christiania Taxi, Norgestaxi, Oslo Taxi og Taxi2.

I Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon har medlemmer hatt negative erfaringer med drosjeselskaper - direkte relatert til sine handikap. Organisasjonen vil at Oslo kommune skal evaluere og følge opp servicenivået til selskapene.

– Det viktige er at de må ha en serviceinnstilling som gjør at funksjonshemmede ikke føler det ubehagelig å ta drosje, sier Arum. Ulike taxiselskaper håndterer det å kjøre funksjonshemmede svært ulikt. Noen har nektet, fordi de for eksempel ikke vil ha blindehunder i bilene, eller ikke vil ta med en rullestol.

200 uten nytt TT-kort


I desember sendte Oslo kommune ut nye TT-kort til brukerne, men har til nå fått nærmere 200 kort i retur.

– Dette er beklagelig, sier Hedda Aas. Det skyldes manglende opplysninger om flytting, leilighetsnummer og liknende.

Hun ber brukere som mangler kort om å henvende seg til bydelen sin. I mellomtiden må de legge ut for drosjereisene.

– Spar på kvitteringene, og send oss disse og kontonummer, så skal vi refundere beløpene, oppfordrer Hedda Aas. Hun lover at de skal følge opp saken på mandag.