Hopp til innhold

Frykter Bjørvika blir soveby

Mangel på p-plasser går ut over handelen i sentrum, mener Oslo Handelsstandsforening.

Bjørvika

Bjørvika i Oslo

Foto: Lien, Kyrre / SCANPIX

Oslo Handelsstandsforening frykter at Bjørvika og Sørenga skal bli sovende bydeler uten handel.

Administrerende direktør, Gunnar Larssen, varsler nå kamp om kunder og kroner, for å styrke bykjernen i kampen mot kjøpesentrene utenfor Oslo:

Handel, illustrasjonfoto
Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

-Vi har desverre dårlig tro på både Bjørvika og Sørenga som gode handelsområder. Det er ikke lagt til rette for effektiv handel i områdene.

Handelslekkasjen til de store kjøpesentrene utenfor sentrum øker. Oslos andel av handelen går ned, mens Akershus øker.

Om et par år kan Akershus passere Oslo som landets største fylke for handel, spår Handelsstandsforeningen.

Bedre parkeringsforhold er avgjørende, ifølge Søylen Eiendom, som drifter en rekke næringsbygg i Oslo sentrum.

- For hver parkeringsplass som forsvinner taper vi mellom 1,5 til 2 millioner kroner i omsetning, sier Carl Erik Krefting, partner i Søylen Eiendom.

Parkeringsplass
Foto: Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no

Handelsstandsforeningens direktør Gunnar Larssen sier p-plassene må erstattes av andre parkeringstilbud som er mer miljøvennlige.

Han vil ha store parkeringshus i tilknytning til stamveinettet, slik at kundene kan komme inn i sentrum etter at de har plassert bilen sin.

Byråd for byutvikling i Oslo, Bård Folke Fredriksen, deler ikke handelstandens bekymring.

Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H)

Byråd for byutvikling i Oslo, Bård Folke Fredriksen fra Høyre

Foto: Andrea Melby/NRK

- Akkurat når det gjelder Bjørvika, så har vi jo nettopp planlagt boliger, arbeidsplasser, butikker og kulturtilbud tett innpå Norges største trafikknutepunkt helt bevisst.

- Det er en annen planlegging enn på 60- og 70-tallet, hvor man separerte arbeidsplasser og boliger. Her tror vi at vi har tatt de riktige initiativene for også å få liv og handel i Bjørvika, sier Høyrebyråden.

- Hvordan skal man forene ønsket om å minske trafikken i sentrum med å øke handelen?

- Først og fremst så har vi jo gjort store grep for å få vekk gjennomgangstrafikken. Bjørvikatunnelen er et eksempel på det. Titusenvis av biler er nå tatt vekk fra overflaten, sier Fredriksen.

Han vil ha noen p-hus plasset på strategiske områder, slik at sentrum fortsatt er attraktiv som handelsmiljø.

- Men bilen vil alltid være der som et transportmiddel, og da må vi legge til rette for at det skjer på en sånn måte at det ikke tar for mye plass i bygatene.