Hopp til innhold

Tapte millioner på flykaos

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Seilflyet som stoppet flytrafikken ved Oslo Lufthavn Gardermoen kostet flyselskapene millioner av kroner.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Vi snakker om millionbeløp fordi det rammer mange fly og svært mange passasjerer, sier informasjonssjef i SAS Norge Knut Morten Johansen.

Så mange som 15 000 passasjerer kan ha blitt rammet, og flyselskapene har tapt flere millioner kroner på flykaoset som ble forårsaket av det man tror kan ha vært et seilfly i innflygningstraseen på Gardermoen torsdag.

Les også: - Ingen seilfly over Gardermoen

Objektet lå over flyplassen i over en time, og hindret fly i å landet og etterhvert også i å ta av.

Vet du noe om saken eller opplevde du flykaoset? Tips NRK: MMS 1987 med kodeord «tips», e-post: nett.ostland@nrk.no.

Måtte lande i Sverige

Et rutefly fra SAS observerte først seilflyet, og meldte fra om en ukjent farkost på 8000 fot. Det er den samme høyden som ruteflyene holder.

Første melding gikk på at en hangglider-lignende farkost var sett i luftrommet, før det ble klart at det var et seilfly.

Noen fly måtte svært langt avgårde for å lande, noe som koster flyselskapene dyrt.

– Det ble etterhvert mange fly i luften og de tok da turer til Torp, Rygge, Kjevik, Fagernes, og jeg vet også om et fly som landet i Stockholm, sier informasjonssjef ved Oslo Lufthavn Jo Kobro.

Leter etter flygeren

Verken SAS eller Oslo Lufthavn vet foreløpig hvem det var som var oppe i seilflyet.

– Foreløpig har ikke personen som satt i seilflyet kommet til rette, sier Kobro.

Politiet jobber med saken, og flyklubber og hangglider-klubber i området er også kontaktet. SAS sier de foreløpig ikke har vurdert muligheten for å komme med et erstatningskrav, men skulle gjerne visst hvem flygeren er.

– Vi kan nok være nysgerrige på om Avinor finner ut hvem det var som var på en høyere og større seiltur enn hva de fleste begir seg ut på, sier Johansen i SAS.