Hopp til innhold

– Kan bli skremt fra å søke hjelp

Ved fire av tolv NAV-kontor i Oslo og Akershus står skrankene så tett at man kan overhøre andres samtaler.

NAV-kontor, Søndre Nordstrand

Ved NAV-kontoret på Søndre Nordstrand skiller en liten glassvegg mellom de som skal snakke med en saksbehandler om sin sak.

Foto: Victoria Wilden / NRK

– Det er alvorlig for mennesker som er i en sårbar situasjon, at de risikerer å måtte si ting i et mottak der man kan bli overhørt av andre, sier seksjonssjef hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus, Grete Finstad.

Et tilsyn ved 12 NAV-kontor i Oslo og Akershus viser at ved fire av kontorene kan folk risikere at andre overhører hva de snakker med saksbehandleren om.

Ved flere av kontorene står skrankene tett og er adskilt bare av en glass-skjerm.

Klar over problemet

NAV-kontoret på Søndre Nordstrand

Musikk, radio eller infoskjermer blir brukt for å trekke oppmerksomheten til folk som venter bort fra skrankene, der personer får sin sak behandlet i det åpne rommet.

Foto: Victoria Wilden / NRK

Ved Søndre Nordstrand er de ikke overrasket over dommen fra Fylkesmannen.

– Vi er klar over at skrankeløsningen ikke er optimal. Det er et problem vi deler med flere NAV-kontor, sier leder Anne Marie Dyrud.

Fylkesmannen har kommet fram til at NAV-kontorene i Ullensaker, Eidsvoll, Ullern og Søndre Nordstrand bryter taushetsplikten, fordi samtaler kan bli overhørt.

Kan skremme folk bort

– Problemstillingen er den at noen ikke vil gå og søke om hjelp, sier Finstad hos Fylkesmannen.

Det er fylkene og kommunene som deler ansvaret for NAV-kontorene, og også NAV Akershus synes utformingen av kontorene er uheldig.

– Vi ønsker ikke at kontorene skal være utformet slik at mottakerne synes det er avskrekkende å be om hjelp, sier fungerende fylkesdirektør i NAV Akershus, Oddvar Paulsen.

Selv om Søndre Nordstrand er på listen over kontorene som bryter taushetsplikten, opplever de ikke dagens skrankeløsning som et problem.

– Jeg har ikke hørt om noen som ikke har turt å legge frem saken sin og søke sosialhjelp, sier Anne Marie Dyrud.

For dårlig isolert

Paulsen sier kontorene gjør forsøk på å forbedre lokalene, blant annet ved å spille musikk, radio eller lede oppmerksomheten til en informasjonsskjerm.

Samtidig påpeker han at kontorene er utformet for å være åpne og imøtekommende.

– Det stiller store krav til at veilederne tar med seg brukerne til et bedre egnet sted, når samtalen tar en slik vending at den ikke er egnet til å gjennomføre i et åpent mottak, sier NAV-sjefen.

Men også i lukkede rom kan man ikke føle seg trygg på at sensitive opplysninger ikke lekker ut. Fylkesmannen har avdekket at flere steder er også samtalerommene for dårlig isolert.

Vil forbedre lokalene

På Søndre Nordstrand har de sluttet å bruke alle skrankene samtidig for å hindre at folk kan overhøre andres samtaler. De vurderer også å bytte ut dagens skranker.

– Vi har sett på hva som finnes av praktiske løsninger, så jeg tror vi kan starte å bygge om i løpet av året, sier Dyrud.

NAV på Ullern ønsket ikke å kommentere denne saken fordi Fylkesmannens rapport ikke er ferdigstilt.