– Sperringene utenfor høyblokka i regjeringskvartalet er ikke direkte avskrekkende, sa NRKs reporter den gang.
Det skriver VG Nett.
Regjeringen fikk derfor utført en risiko- og sårbarhetsanalyse i 2006 som konkluderte med at Grubbegata måtte stenges for trafikk.
Rapporten viet spesiell oppmerksomhet mot muligheten for å levere fra seg eksplosjonslaster i Grubbegata, enten bilbomber eller bomber i lastebil.
– En eksplosjonslast vil kunne gjøre størst skade i Grubbegata, sa avdelingsdirektør i fornyings- og administrasjonsdepartementet, Christian Fredrik Horst.
Horst at han fryktet at en bil med bombelast skulle parkeres rett utenfor inngangsdøra til høyblokka i Regjeringskvartalet.
Det konkrete forslaget om å stenge Grubbegata var det bystyret som måtte ta en endelig beslutning om.
Ønsket stenging - treg saksgang
Ifølge
startet Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet, Forsvarsdepartementet, Politidirektoratet, Stasbygg med flere startet utredningsarbeidet i forbindelse med sikringstiltak og stengning av Grubbegata for biltrafikk i 2005.Planinitiativet ble første gang oversendt Plan- og bygningsetaten i september samme år. Komplett forslag til reguleringsplan ble sendt i januar 2006.
I februar 2008 vedtok Oslo bystyre saken og bebyggelsesplanen ble oversendt Plan- og bygningsetaten i januar 2009.
Det endelige forslaget til bebyggelsesplan ble oversendt Plan- og bygningsetaten i januar 2010 og ble da liggende hos Rådhuset for politisk behandling.
I april 2010 var det fremdeles ikke fastsatt noen fremdriftsplan for den politiske behandlingen av saken.
Se Dagsrevyens innslag fra 03. august 2011 her: