Naturvernforbundet har rangert de ni største kommunene i landet etter hvor gode de er til å legge til rette for at folk skal kunne sette igjen bilen hjemme.
– Bærum kommer dårlig ut fordi de har gjennomført alt for lite. Vi ser at kommunen er veldig opptatt av å legge tilrette for mer bilkjøring på ny E18, sier fagleder i Naturvernforbundet, Holger Schlaupitz.
Også Fredrikstad, Sarpsborg og Tromsø får karakter to, ettersom kommunene har få konkrete miljøgrep å vise til på transportområdet.
Kommunene har fått karakterer fra null til seks. Naturvernforbundet har ikke strøket noen, men ingen har fått toppkarakter heller.
– Bærum har lite nytt å komme med. De følger ikke opp det de vedtar. Alle disse i bunn gjør noe positivt, men alt for lite etter hva man kan forvente seg fra så store kommuner, sier Schlaupitz.
- Les hele rapporten:«Framtidens byer»
Trondheim på topp
Mens Trondheim troner på topp med karakteren fem, ligger Oslo på andreplass med karakteren fire minus.
Naturvernforbundet har spurt byene om hvordan de har fulgt opp avtalen med staten, "Framtidens byer", som ble undertegnet i 2009.
– Avtalen går ut på å begrense bilbruk, bedre kollektivtilbud og blant annet hvordan boliger blir plassert i forhold til butikker, forklarer Schlaupitz.
13 kommuner skrev under, men bare ni har svart på undersøkelsen.
Reis kollektivt i Oslo
Naturvernforbundet sier modige politikere i Trondheim har tatt grep for å dempe miljøutfordringene fra transport, mens Oslo får ros for sitt kollektivtilbud.
Samtidig mener Naturvernforbundet at Oslo har mye å hente på større satsing på sykkelveier og manglende vilje til å innføre bilbegrensende tiltak.
Like bak hovedstaden ligger Bergen, som på grunn av utbyggingen av Bybanen får karakteren fire minus.