Hopp til innhold

Elever var med på jobbintervju

Da Aktivitetsskolen på Lysejordet skole i Oslo trengte ny baseleder, var to fjerdeklassinger med under jobbintervjuet.

Klasserom

Utdanningsforbundet mener elever ikke bør ta del i jobbintervju når nye lærere skal ansettes.

Foto: Åserud, Lise, Lise Åserud / SCANPIX

Janne Kristiansen

Janne Kristiansen.

Foto: Trine Bråthen / NRK
Aina Skjefstad Andersen, seksjonsleder i Utdanningsforbundet

Seksjonsleder i Utdanningsforbundet Aina Skjefstad Andersen.

Både Utdanningsforbundet og en av søkerne til jobben reagerer på at barna var tilstede under intervjuet.

– Jeg tenkte umiddelbart at dette gidder jeg ikke å være med på, men siden det satt to barn der så tenkte jeg at jeg får bare gjennomføre det for å ikke lage det enda mer ubekvemt for dem, forklarer Janne Kristiansen.

Hun forteller at hun ble svært overrasket da hun forsto at elevene skulle være tilstede under intervjuet.

– Problematisk

Ifølge Kristiansen skulle hun blant annet lage en plan over hva slags aktiviteter hun ville ha i løpet av en uke på Aktivitetsskolen (tidligere SFO), som elevene deretter skulle godkjenne.

Hun synes at hele intervjuet ble problematisk med elevene tilstede.

– Jeg tror neppe de skjønte håndskriften min, og jeg hadde ingen anelse om at de skulle være med å godkjenne dette her. Jeg ville nok hatt veldig store problemer med å begynne og argumentere hvis de ikke hadde godkjent den, fordi det er noe man bare ikke argumenterer med barn, forteller Kristiansen.

Kan få konsekvenser for barna

Utdanningsforbundet i Oslo synes generelt, uansett yrkesgruppe, at det er svært uheldig å ha med elever på et jobbintervju

– Et intervju skal være en fortrolig samtale mellom to voksne, og vi mener at barn ikke har en rolle der. Dette er å sette barn i en voksens rolle og det handler også om taushets- og personvernshensyn, sier seksjonsleder Aina Skjefstad Andersen.

Hun tror også det kan få konsekvenser for elevene som deltar på jobbintervjuet.

– Hvis denne eleven går inn for en lærer som de andre elevene ikke enig i, kan man få følger som man ikke ser i utgangspunktet, mener Skjefstad Andersen.

– Men er det ikke viktig at den eventuelt ansatte og barna kommer godt overens?

– Det er det selvfølgelig, men her er det kvalifiserte ledere, og jeg tenker at det er de som må vurdere hvem som er best egnet av søkerne og ikke elevene, sier hun.

Viktig for kommunikasjonen

Rektor Ellen Bergsland sier Lysejordet skole syntes det var en god ide å prøve såkalt elevmedvirkning nettopp fordi dette var en stilling på Aktivitetsskolen. Hun mener elevene best vet hvilke aktiviteter som er morsomme å ha. Men hun er ikke enig i at skolen gir fjerdeklassingene for stort ansvar.

– Nei, det tenker jeg ikke. Jeg tenker at de var veldig godt forberedt og de har en veldig god prosess i forkant og lærte veldig mye. Det er ikke deres stemme som er avgjørende. Det er ikke ansettelsens ja eller nei som er avhenger av hva barna sier. Det er én stemme. Vi synes vi fikk sett hvordan man kommuniserer, og det er utrolig viktig i en sånn jobb.

Skjefstad Andersen mener allikevel at det de voksne som bør ta del i et jobbintervju.

– Jeg tenker at Utdanningsetaten i Oslo er fornuftige og vil se at å bruke barn til dette er en uheldig situasjon, avslutter seksjonslederen i Utdanningsforbundet.