Hopp til innhold

Ny E 18 kan stå klar i 2021

Den etterlengtede motorveien kan stå klar om få år, men bare hvis bilistene betaler mer bompenger.

E18 ved Skøyen

Ny E18 gjennom Asker og Bærum vil koste 15 milliarder kroner. Nå skal politikerne i Oslo og Akershus se på om bilistene må ta mer av den regningen.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Fylkesordfører i Akershus, Nils Aage Jegstad

Fylkesordfører Nils Aage Jegstad (H).

Foto: Akershus Fylkeskommune
Carl I. Hagen i "Viggo på lørdag"

Carl I. Hagen (Frp).

Foto: NRK

Ny E18 gjennom Asker og Bærum er beregnet å koste 15 milliarder kroner.

I et forslag presentert for politikerne i Oslo og Akershus har sekretariatet i Oslopakke 3 foreslått at E18 ikke skal få noen penger fra Oslopakke 3, men betales med bompenger.

– Det blir ikke satt opp nye bommer i Asker og Bærum før veien er ferdig. Hvordan det blir, vil vi finne ut når vi nærmer oss 2020, sier fylkesordfører Nils Aage Jegstad (H), til NRK.

Hva synes du om forslaget om bompenger? Si din mening i kommentarfeltet.

Koster dyrt

Forslaget om E18 som eget bompengeprosjekt kommer fordi sekretariatet mener det er umulig å finansiere motorveien innenfor Oslopakke 3.

Med byggestart i 2016 mener Jegstad at det er realistisk å ha ny E18, med tunneler forbi Høvik, Sandvika og Asker sentrum, ferdig i 2021.

Det er ikke bestemt hvor mange bommer og hvor mye det vil koste for bilistenesom skal gjennom Asker og Bærum.

– Det henger sammen med en rekke ting, blant annet hva det statlige bidraget blir. Vi har sett for oss 30 prosent, men det kan godt hende det blir høyere. Det er tross alt en stamvei, sier Jegstad.

Håper bommene blir tatt godt imot

Etter forslaget skal bompenger kreves inn i begge retninger i bommene. Jegstad håper kommunene tar godt imot de forslaget om flere bommer.

– Jeg håper de ser at denne veien kommer og at de får en bra vei. At vi nå etter 20-30 år har penger, ikke bare i Oslopakke 3, men også at staten og vegvesenet har fulgt opp i Nasjonal transportplan med en bevilgning.

Nå skal politikerne i Oslo og Akershus behandle forslaget. Frp mener det er uakseptabelt med flere bommer.

– Bilistene betaler nok! Vi skal opprettholde bompengeringen fra 2006 til 2027, og det er to milliarder årlig som bilistene bidrar med til veiutbygging og kollektivtrafikk i Oslo, sier Carl I. Hagen.

Han mener det får være nok, og at staten må betale for E18-utbyggingen.