Hopp til innhold

Regissører protesterer mot kinosalg

Denne uken blir etter alt å dømme Norges største kinoselskap lagt ut for salg.

Colosseum kino i Oslo

Publikum står i kø utenfor Colosseum kino for å sikre seg billetter til en av Twilight-filmene. Norske regissører er redd for at det bare blir vist kommersielle suksesser hvis Oslo Kino selges.

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

Filmregissør Sara Johnsen er en av mange regissører som frykter at salget vil føre til at hele landet får et dårligere kinotilbud:

– Jeg synes det er en skandale hvis det skjer, rett og slett.

Med filmen Upperdog gjorde regissør Sara Johnsen både kunstnerisk og kommersiell suksess. Over 100 000 så filmen på kino. Nå frykter hun for underdogenes fremtid på kinolerretet.

Kan bli solgt på onsdag

Sara Johnsen

Sara Johnsen.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX
Sverre Pedersen

Sverre Pedersen.

Foto: filminord.no

Onsdag avgjør Oslo kommune om de skal selge Oslo Kino. Mulige kjøpere er den svenske kinogiganten SF og Olav Thon-gruppen. Johnsen tror de kommer til å være mest opptatt av penger:

– Da satser man på komedie, og på brede filmer som man tenker at ikke har noe kontroversielt innhold, ikke kan være noe som helst komplisert. Det blir popkornfilmer, og det blir mye for ungdommer som går mest på kino.

– Det er liksom som pizza Grandiosa. Det er ikke den beste pizzaen, men den er enkel, den kjøper folk. Hvis man har den samme tankegangen på kultur, så bare ødelegger du kulturen, sier Johnsen.

Sverre Pedersen i Norsk filmforbund er enig:

– Det man går glipp av, er de kunstnerisk vågale filmene.

– Verdens beste kinosystem

Pedersen snakker på vegne av regissører, manusforfattere, skuespillere og andre filmarbeidere som nå går sammen i felles protest mot salget.

– Vi har verdens beste kinosystem i Norge, som har eksistert i bortimot i 100 år, sier Pedersen, som sikter til det kommunale kinosystemet.

Pedersen mener salget av Norges største kommunale kino vil få konsekvenser for publikum over hele landet. For kjøper ikke Oslo Kino inn en film, er sjansene svært små for at filmen i det hele tatt kommer på kino i Norge.

– Ville vi ha sett alle Pedro Almodovars filmer på kino før han ble kjempestor og gjorde blockbustere, hvis det bare hadde vært kommersielle hensyn? Ville vi ha sett Michael Hanekes filmer på kino? sier Pedersen.

Frykter færre smale filmer

Regissør Pål Sletaune

Pål Sletaune

Foto: Bendiksby, Terje / Scanpix
Hallstein Bjercke, direktør for myndighetskontakt i IKT-Norge

Hallstein Bjercke.

Foto: IKT-Norge

Regissør Pål Sletaune mener at kommunal drift til nå har sikret en bredde på kino:

– Det som på en måte Oslo Kino har greid er å kombinere det å vise store filmer og drive en kommersiell kinodrift, og samtidig ta vare på de små, mindre kommersielle filmene. Og det er jo ofte de filmene som driver filmkunstene videre og som gjør at den utvikler seg.

– Vårt tilbud står ikke noe tilbake for det tilbudet som er i Oslo, sier sjef for SF kino i Norge Ivar Hallstedt.

SF driver allerede kino i flere norske byer, og eier over halvparten av kinodriften i Sverige. Hallstedt sier Oslo ikke har noe å frykte.

– Bredden i antall titler kommer an på hvor mange saler du har å vise film i. Derfor bygger vi ut våre kinoer slik at de får best mulig bredde.

Kulturbyråden håper på salg

Byråd for kultur i Oslo kommune Hallstein Bjercke fra Venstre håper at Oslo Kino blir solgt.

– Jeg mener mangfoldet og filmtilbudet i Oslo blir bedre dersom man finner en riktig eier for Oslo Kino i fremtiden. Det er en grunn til at vi har lagt inn i saken et kriterium om at vi ikke bare er opptatt av at vi skal selge til riktig pris, men at vi også ønsker riktig eier. Vi ønsker en eier som har evne og vilje til å utvikle kinotilbudet videre, slik at vi i fremtiden får et bedre kinotilbud i Oslo enn vi har i dag, sier Bjercke.

Men Sara Johnsen tviler på forsikringene til Oslo kommune om at kinotilbudet vil bestå:

– Uansett hva de skriver i forskrifter og avtaler om at de skal satse på ditt og datt, så tror jeg ikke på det et sekund. Det er veldig opprørende, rett og slett.