Det viser den europeiske BEST-undersøkelsen der fem nordiske byer pluss Genève og Wien er med, skriver Aftenposten.
69 prosent sier de er fornøyd, særlig med punktligheten og med personalet om bord.
De reisende i Oslo er minst fornøyd med antallet sitteplasser, i Oslo opplever folk at de står 38 prosent av reisen.
Fra fjorårets gode måling går tilfredsheten opp med tre prosent.
Håper å bli enda bedre
Osloborgerne er mer fornøyd enn innbyggerne i København og Genève, men i både Helsingfors og Stockholm er de reisende mer fornøyd enn i Oslo.
Det tar Ruter-sjef Bernt Reitan med fatning.
Han sier til Aftenposten at han synes årets undersøkelse har så gode resultater at han nå vil forsøke å ta igjen Helsingfors som i en årrekke har vært uoffisiell nordisk mester i kollektivtilbud.
– Hittil er det vi som har vært på besøk hos dem for å lære. Nå har de invitert seg selv til oss, for å se hva vi har gjort, sier Reitan.
I tillegg lar Rutersjefen seg inspirere av Flytoget som oppnår 85,5 av 100 poeng på Norsk Kundebarometers årlige tilfredshetsmåling.
Reitan tror det er mulig å oppnå like gode resultater dersom man legger bak seg tingene Ruter har slitt med, som blant annet billettsystemet.