Hopp til innhold

Skiltkrøll gir gratis parkering for hybridbiler

Oslo kommune ville at hybridbil-sjåfører skulle betale for å stå på ladeplasser i Oslo, men skiltene ble så vanskelige å forstå at de nå får stå gratis. Elbilforeningen frykter hybridbilene vil okkupere ladeplassene unødig.

Innviklede skiltforslag til Elbil-plasser

Skiltforslagene ble så vanskelige å forstå at Oslo kommune har bestemt seg for å ikke kreve betaling fra hybrid-bilistene på ladeplasser i Oslo.

Foto: Roald Marker (NRK)/Oslo kommune/Statens vegvesen Montasje: NRK

Ladbare hybridbiler, som går både på strøm og bensin, er på full fart inn i bybildet.

De rundt 400 ladestasjonene som finnes for elbiler i Oslo står til disposisjon for hybridbilene, men ladbare hybridbiler har ikke unntak fra å betale parkeringsavgift som elbiler og hydrogenbiler har.

Mange av ladeplassene står blant betalingsplasser, noe som gjør det attraktivt å stå der.

Kommunen ville at hybridbil-førerne skulle betale for å parkere på parkeringsplass med lader, og at skiltene skulle si at hybridbilene måtte stå på lading for å bruke plassene, for å hindre misbruk. Men slik blir det ikke.

– Kan skape parkeringsfeller

– Denne skiltprosessen har vært litt vanskelig, vi har ikke funnet noen god måte å gjøre dette på, sier førstekonsulent i trafikkplanseksjonen i Bymiljøetaten i Oslo kommune, Marianne Mølmen.

  • Har du noen forslag om hvordan skiltene bør være? Og er det greit at hybridbilene får stå gratis på parkeringsplass med lader? Si din mening under artikkelen.

– Vi spurte Vegdirektoratet om det gikk an å skilte slik at hybridbilene må betale, og ikke elbilene, men det blir for mye informasjon og kan skape parkeringsfeller, noe vi ikke ønsker, sier Mølmen.

Heller ikke forslaget om at bilene måtte stå til lading falt i smak hos Statens vegvesen. De mente påbudet var for vanskelig å forholde seg til for bilistene.

Statens vegvesen foreslo da at kommunen måtte gi de ulike biltypene sine egne ladestasjoner, noe kommunen mener blir dumt. Skiltene vil derfor bli enkelt utformet med informasjon som både elbiler og ladbare hybrider må forholde seg til.

Frykter hybridene vil okkupere plassene

Snorre Sletvold

Snorre Sletvold.

Foto: Elbilforeningen

Elbilforeningen er ikke fornøyd med nyheten, de frykter at de ladbare hybridbilene vil ta opp ladeplassene som elbilene, i motsetning til hybridene, er helt avhengig av.

– Det er en blandet følelse. De skal selvfølgelig få tilgang til strøm, men vi mener at det må være noen regulerende faktorer, som betaling eller tidsbegrensninger for hybrider, sier leder i Norsk elbilforening, Snorre Sletvold.

Han er glad for at flere vil kjøre på strøm, men mener at elbilenes ladeplasser vil bli svært attraktive for hybridene i områder hvor de ellers må betale for å parkere.

– En hybrid greier seg uten strøm hvis den må, det gjør ikke en elbil. Det bygges langt færre plasser enn behovet. Vi frykter på lengre sikt at vi får hybrider som okkuperer ladeplass utover den tida de bruker på å lade, sier Sletvold.

Av Oslos 400 ladeplasser ligger 82 på steder hvor det er avgiftsparkering.

– Der vil det blir attraktivt for hybridene å stille seg på ladeplass, også om de ikke har behov for å lade, sier Sletvold.

«Ladbar hybrid mot avgift»

nettsidene sine skriver Oslo kommune:

«På ladeplasser må du alltid se på skiltet. Dersom det står «Ladbar hybrid mot avgift» på skiltet må du betale på nærmeste automat.»

Men kommunen kommer ikke til å sette opp skilt hvor det står at ladbare hybrider må betale.

– Vi kan ikke utelukke at det blir snakk om betaling en gang i fremtiden, men det blir ikke nå, sier Mølmen.

Hun understreker at dette er hvordan det gjøres i Oslo, og at hybridbilistene må være obs på at de kan være nødt til å betale for parkering på ladeplasser andre steder i landet.