Ifølge Norges Automobil-Forbund (NAF) slipper bilene ut mer av det farlige svevestøvet i 60 enn i 80 kilometer i timen, skriver Aftenposten.
Årsaken er at dagens bilpark har et høyere drivstofforbruk ved 60 kilometer i timen enn i 80 kilometer i timen.
Les også:
Les også:
NAF: Tungtransporten er problemet
NAF mener i tillegg at effekten av en miljøgrense for personbiler er vil være liten og neglisjerbar.
Det er tungtransport i høy hastighet som virvler opp svevestøv, ikke personbiler, ifølge NAF.
Les også:
Les også:
I en høringsuttalelse til Samferdselsdepartementet om nye regler for miljøfartsgrensen foreslår derfor NAF at tunge kjøretøyer bør ha en lavere fartsgrense enn personbiler på dager med høy konsentrasjon av svevestøv.
Firefeltsveier er aktuelle
De aktuelle veiene for miljøfartsgrense i Oslo har alle fire felt, det vil si at tungtransporten kan pålegges å bruke høyre felt med nedsatt hastighet.
Slik vil ikke tungtransporten hindre annen person- og næringstransport i vesentlig grad, heter det blant annet i høringsuttalelsen.
Les også: