Hopp til innhold

– «Harlem Shake»-stuntet på Hellestø er reklame

I helgen møtte 500 mennesker opp for å bli med på det som skulle bli Norges største «Harlem Shake» på Hellestø-stranden utenfor Stavanger. Videoen ble til reklame for en mobilapp.

Se, de danser Harlem Shake på Hellestøstranden

VIDEO: Her kan du se NRKs opptak av «Harlem Shake» på Hellestø. Foto: Kristoffer Møllevik

Harlem Shake

Bilde fra den første «Harlem shake»-videoen på Youtube.

Foto: Skjermdump/YouTube

– Dette er et utrolig gøy fenomen som vi vil være en del av. Vi håper å bli den største i Norge, sa initiativtager Sindre D. Mellemstrand til NRK.no sist uke.

Lørdagen kom, og rundt 500 mennesker møtte opp for å bli en del av videoen. Hendelsen ble omtalt både av blant andre NRK, Dagbladet, Stavanger Aftenblad og Solabladet.

Da klippet ble lastet opp på Youtube, hvor det allerede finnes titusenvis av videoer som viser den underlige dansen, ble reklamen for en mobilapplikasjon blitt hengt på i slutten. Deltakerne ble ikke informert på forhånd.

– Dette finnes ikke tvil om at dette er reklame, sier daglig leder av kommunikasjonsselskapet Melvær & Lien, Dag Terje Klarp Solvang.

Eirin Sund, Ap

Eirin Sund.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

Stortingspolitiker med i videoen

Stortingspolitiker Eirin Sund (Ap) er fra Rogaland, og er en av dem som er med i videoen. Hun var ikke klar over at stuntet hadde noe med en reklame å gjøre, og sier at ingen sa noe om det.

– Føler du deg lurt?

– Jeg var med fordi jeg synes det var et artig opplegg, sier Sund.

– Jeg hadde reagert sterkere hvis det var snakk om reklame for et mer kommersielt produkt. Siden appen ser ut til å dreie seg om butikk- og servicetilbud er det ikke så farlig. Men dette kunne arrangørene gjerne ha sagt til oss, sier Ap-politikeren.

– Selv om de hadde sagt det, tror jeg like mange hadde kommet, mener hun.

– Sponsing, ikke reklame

En av de andre initiativtakerne til Facebook-arrangementet, Dag Henning Steine, er også styreleder i Stavanger Promotion. Han bedyrer at dette ikke var et reklamestunt, og forklarer at det snarere er snakk om sponsing.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Harlem Shake på Rogaland Høyres årsmøte

VIDEO: Til og med Rogaland Høyre slo til med en «Harlem Shake» på årsmøtet i helgen.

– Å leie helikopter (et helikopter filmet også dansen, men opptakene ble ikke brukt, journ.anm.) ble dyrere enn vi hadde regnet med, og reklamesnutten for mobilappen i slutten av videoen er resultatet av et spleiselag, sier Steine til NRK.no.

Videre sier han at videoen ikke skal brukes som reklame for appen i ettertid, og at stuntet ikke er et resultat av en planlagt reklameinnspilling.

– Betalte for helikopteret

– Den må sees på som en sponsorplakat. Jeg kjenner folkene som har laget appen, og de fikk en reklameplakat mot at de var med og betalte for helikopteret. Det ble bestemt på fredag, sier Steine.

– Kan ikke dette oppleves som lureri?

– Nei, vi har skrevet på Facebook-siden at det er aktuelt å hente inn sponsorer, og dette er et eksempel på det, sier Steine.

Artikkelen fortsetter under videoen.

From InfoDispatcher.SingleFileImporter

VIDEO: Flere millioner Youtube-brukere har sett soldatene i Bardufoss sin versjon av nettfenomenet.

Klarp Solvang er uenig i at videoen ikke brukes som reklame for mobilappen, og mener alle som ser videoen vil oppfatte det som reklame.

Sett 26.000 ganger

– Nå har jeg sett videoen flere ganger, og det er i aller høyeste grad reklame for appen.

– Hva innebærer dette for de som har laget appen?

– Videoen gir dem vanvittig profilering, og de får mye gratis her. Det er mange som har sett videoen allerede, sier Solvang.

Tirsdag formiddag var videoen sett mer enn 26.000 ganger på Youtube.

– Ikke forstår jeg at de (app-produsentene, journ. anm.) vil være med i denne videoen uansett, den er jo veldig dårlig produsert, flirer Solvang.

Komiker Jan Rune Holdhus, som ledet «shaken» på Hellestø, sier at han ikke var klar over sponsingen, og at han var leid inn for å gjøre en jobb for arrangørene.