Hopp til innhold

Vil ha 30 milliarder vei-kroner

Statens Vegvesen vil bruke over 30 milliarder kroner til nyinvesteringer på riksveiene i Rogaland de neste 30 årene.

Veglys på E39

Statens Vegvesen vil bruke store summer på å utbedre veinettet.

Foto: Øystein Ellingsen / NRK

Bare på strekningen fra Vest-Agder til Randaberg vil Statens Vegvesen bruke totalt 10,7 milliarder kroner på nyinvesteringer. Midtrekkverk fra Helleland til Ålgård, og firefeltsvei derfra til Randaberg er også høyt på ønskelista

Astrid Eide er avdelingsdirektør i Statens Vegvesen. Selv om det er snakk om store summer har hun tro på at prosjektene blir realisert.

– Dette er ikke penger som er bevilget, men det er prosjekter som Statens Vegvesen som fagetat mener er nødvendig for å få en god standard på veinettet Fra og med 2014 håper vi det kan skje mye på veiene i Rogaland, sier hun.

– Må tenke på befolkningsveksten

Prosjektleder for Nasjonal transportplan region vest, Kirsten Tegle Bryne, mener det er et stort behov for nye veiprosjekt i fylket, særlig på grunn av den ventede befolkningsveksten.

– I Rogaland er det fremskrevet stor bortimot 40 prosent befolkningsvekst de neste 30 årene, noe som også betyr stor trafikkvekst. Derfor må vi gjøre noe med trafikksikkerhet ved å bygge flere fysiske midtdelere, i tillegg til firefeltsveier, sier hun.

Mer bompenger

Totalt vil vegvesenet bruke over 30 milliarder kroner i Rogaland. På landsbasis er tallet nesten 500 milliarder, og en femtedel av dette er potensielle bompengeinntekter.

– Det skal skje mye bygging av vei, og som en vurdering har vi lagt til grunn at noe av dette må finansieres gjennom bompenger, sier Tegle Bryne.

Planene Vegvesenet la frem i dag var kun for nyinvesteringer på riksveinettet. Til sommeren legges utredning for kostnader til forfallet på veiene frem.

Her er en oversikt over de største prosjektene:

E39:

  • Midtrekkverk fra Helleland til Ålgård
  • Firefeltsvei fra Ålgård mot Stavanger
  • Sykkelstamvei mellom Sandnes og Stavanger
  • Lyssetting av fra grensa til Vest-Agder til Stavanger
  • Tunnel mellom Drangsdalen og Heskestad

Andre prosjekter:

  • Gang- og sykkelvei over Karmsund bro
  • Firefeltsvei til Haugesund lufthavn, Karmøy
  • Firefeltsvei til Risavika
  • Ferjeavganger hvert kvarter mellom Mortavika og Arsvågen før Rogfast er på plass
  • Hele transportsystemet skal være universelt utformet
  • Flere kollektivtiltak