Siden 2005 har 15 personer har omkommet i ulykker med hurtiggående RIB-båter i Norge. Bare de to siste årene har det vært flere dødsulykker med de populære gummibåtene.
– Det er tragisk at noe som kanskje er tenkt å være en hyggelig begivenhet i forbindelse med utdrikningslag, blåtur eller firmafester, kan få et så forferdelig utfall, sier direktør i Sjøfartsdirektoratet, Olav Akselsen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Flertallet bryter regelverket
Tidligere tilsyn har avdekket at 10 av 17 selskap, som bruker båtene, bryter regelverket. Det stilles både krav til godkjent fritidsbåtsertifikat og utstyr for å kunne kjøre slike båter.
– Vi er bekymret for at det er en del useriøse aktører som ikke tar sikkerheten på alvor, sier Akselsen.
- LES OGSÅ:
Opplevelsesselskapet Ravnafloke i Haugesund er ett av mange som tilbyr turer med RIB-båter.
– Det er svært viktig at sikkerheten kommer først når vi driver en slik virksomhet. Det skal det ikke mer enn én ulykke til for at vi kan gå konkurs, sier medeier Jan Helge Hagland.
– Det har vært noen skader
Torsdag fikk Ravnafloke besøk av Sjøfartsdirektoratet, og det ble kun avdekket noen små mangler.
– Totalt sett har vi rutinene på plass, selv om det kan utdypes litt. Vi har utstyr og det som trengs, så dette gikk bra, sier Hagland.
Har dere hatt noen ulykker med RIB-båter?
– Det er en risiko med slike båter, og det har dessverre vært noen skader på rygg. Dette tar vi svært alvorlig. Etter en slik ulykke, har vi en full gjennomgang på det som har skjedd, for å prøve å sørge for at det ikke skjer igjen, sier Hagland.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Varsler mer intensive kontroller
Nedslående resultater i kontrollene til nå, gjør at Sjøfartsdirektoratet varsler flere kontroller for å avsløre synderne.
– Her må selskapene ta sikkerheten på alvor. Vi kan ikke ha en næring som ikke følger opp de lover og regler som gjelder. Det kommer til å bli flere uanmeldte tilsyn fremover, sier Akselsen i Sjøfartsdirektoratet.
- LES OGSÅ:
Samtidig advarer han folk mot å ukritisk sette seg inn i en RIB-båt.
– Disse båtene har risiko med seg. Alle må tenke seg nøye om før de legger ut på tur. De må i hvert fall sørge for å velge en seriøs aktør, sier Akselsen.