Hopp til innhold

Jubler etter tingrettsdom

Stavanger tingrett mener bedrifter som sponser ideelle organisasjoner har krav på fullt skattefradrag. Dommen kan gi humanitære organisajoner store inntekter.

Skattemyndighetene har så langt kun gitt bedrifter skattefradrag for sponsing av formål innenfor idrett og kultur.

Skagenfondene tok Skatt Vest til retten, etter å ha blitt nektet skattefradrag for sponsing av flere ideelle organisasjoner.

I Stavanger tingrett har altså selskapet vunnet frem, og dommen kan få store konsekvenser for humanitære og ideelle organisasjoners inntekter i Norge.

– Gledelig

SOS-barnebyer er en av mange humanitære organisasjoner som kan få stor glede av dommen fra Stavanger tingrett.

- Dommen er gledelig og vi håper den blir stående. Det er på høy tid at det blir en skattemessig likebehandling mellom bedrifters sponsorstøtte til likeverdige, ideelle formål, sier generalsekretær Svein Grønnern.

I mange år har skattemyndighetene nektet å gi bedrifter skattefradrag for sponsing av ideelle organisasjoner. Årsaken er at denne typen sponsing er sett på som gaver og ikke en utgift til inntekts ervervelse som annen sponsing.

Det Stavanger tingrett nå slår fast er at sponsing av humanitære organisasjoner skal gi samme skattefradrag som sponsing av et eliteserielag eller store kulturarrangement.

Millionbeløp

Skagenfondene har i flere år har sponset blant annet SOS Barnebyer med et tosifret millionbeløp.

Da Skatt Vest nektet selskapet fradrag for sponsingen, gikk Skagenfondene til søksmål mot skattemyndighetene og krevde fullt skattefradrag.

Retten har gitt selskapet medhold og advokat for Skagenfondene, Finn Eide, tror også dommen vil få konsekvenser.

– Jeg tror nok organisasjonene det her er snakk om kan tilby sponsing som produkt i større grad fremover dersom dommen blir stående, sier Eide.

Advokat Ola Ø. Nisja hos regjeringsadvokaten sier at Skatt Vest i samråd med Regjeringsadvokaten vil lese dommen grundig og vurdere ankespørsmålet.

Samfunnsansvar

Stadig flere bedrifter velger å sponse ideelle organisasjoner fremfor tradisjonelle idretts- og kulturinstitusjoner. Det å vise samfunnsansvar og å bli identifisert med humanitære og ideelle organisasjoner er blitt viktigere for mange bedrifter.

Skagenfondene har bevisst satset på denne type organisasjoner og mener sponsing av blant andre SOS Barnebyer bidrar både til omdømmebygging og til å bedre selskapets renome ,og dermed til å opprettholde selskapets markedsposisjon.

Stavanger tingrett legger også til grunn i sin dom at denne type sponsing erstatter tradisjonell markedsføring og kommunikasjon, selv om det er vanskelig å vurdere verdien avtalen gir selskapet.

– Retten sier i dommen at selskapet har fått noe igjen for sin sponsing og at det er stor sannsynlighet for at dette har bidratt til veksten og omdømme for Skagenfondene, sier Eide.

Mer sponsing

Svein Grønnern i SOS Barnebyer er glad for at tingretten har lagt vekt på at omdømme og renome representerer en viktig verdi for bedriftene som velger å sponse humanitære og ideelle organisasjoner.

Han tror på økt sponsorinteresse fra bedrifter i årene fremover.

– Jeg tror næringslivets interesse for å støtte humanitære organisasjoner vil øke markant dersom denne dommen blir stående, sier Grønnern.