Hopp til innhold

«Kolonnekjøring» i rushtiden

Det kan bli innført krisetiltak for å bedre trafikken for bussene på nord-Jæren. Si hva du synes om tiltakene.

Bilkø

Samferdselssjefen vil innføre en form for kolonnekjøring som skal regulere biltrafikken inn til hovedveiene. De akutte tiltakene som som planlegges er bygging av trafikklys i en rekke rundkjøringer og veikryss.

Foto: Marius Harlem / NRK

– Dette er en form for kriseløsning. Avviklingen, spesielt for busstrafikken, begynner nå å bli så dårlig at vi må gjøre strakstiltak.

Det sier samferdselssjef Gunnar Eiterjord.

Han vil nå innføre en form for kolonnekjøring som skal regulere biltrafikken inn til hovedveiene, og innrømmer at dette vil gå utover bilistene.

De akutte tiltakene som som planlegges er bygging av trafikklys i en rekke rundkjøringer og veikryss.

Bussforsinkelsene koster dyrt

Det er SINTEF og konsulentfirmaet Norconsult som har utarbeidet rapportene over hvilke tiltak som bør igangsettes på veiene. Kollektivfeltene på hovedveiene er for få, noe som igjen gjør at busser blir stående i de samme køene.

Forsinkelseskostnadene utgjør for bussene alene rundt 60 millioner kroner i dag, og vil være dobbelt så høye om ti år.

– Vi er i ferd med å bli et storbyområde. Det betyr at vi må velge løsninger som fungerer i en storby, nemlig å satse mer på kollektiv- og sykkeltrafikk, sier Eiterjord.

Bilistene rammes

Målet er at bussene skal komme raskere frem i rushtiden. Dette vil også gå utover bilistene, som må belage seg på lengre køer inn mot hovedveiene.

– Å gi bussen prioritet er helt nødvendig dersom vi skal få flere til å reise kollektivt, sier Eiterjord.

– Jeg forventer at vi kan få noen reaksjoner fra bilistene som må vente litt på å komme ut på hovedveien. Men jeg tror også at folk flest er så rasjonelle at de ser at det er nødvendig å gi bussen mer prioritet.

Vurderer enda flere tiltak

Det er ikke bare bygging av en rekke lyskryss som foreslås som akutt-tiltak.

Flere gater kan bli enveisregulerte, avkjørsler kan bli fjernet og sideveier kan bli rene kollektivtraseer. Noen veier kan også bli forkjørsregulerte.

I første omgang skal strakstiltakene behandlese av samferdselsutvalget i neste uke. Gir de sin tilslutning til å gå videre med dette, skal det være en høringsrunde mot berørte kommuner.

– Jeg håper vi kan gjennomføre en del av disse tiltakene i løpet av 2011, sier Eiterjord.

Hva synes du om «kolonnekjøring» i rushtiden?