Hopp til innhold

Lokfører tatt ut av tjeneste etter å ha kjørt mot stoppsignal

Selv om lyssignalet viste stopp, fortsatte lokføreren, og toget sporet av. Det viser NSBs interne granskning av hendelsen i Sandnes.

Tog spora av på Sandnes

Det var bare lokføreren som var om bord i toget da det sporet av i Sandnes torsdag. Ingen ble skadet i hendelsen.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

– Hendelsen ble forårsaket av at lokføreren passerte et signal som viser kjøring forbudt. Dette er ikke til å misforstå, sier Håkon Myhre, kommunikasjonsrådgiver i NSB.

Håkon Myhre

Håkon Myhre, kommunikasjonsrådgiver i NSB.

Foto: NSB

Etter avsporingen på Jærbanen i Sandnes torsdag morgen ble togtrafikken mellom Stavanger og Klepp lammet i over 12 timer.

Først rundt 22-tiden kunne det igjen kjøre tog på strekningen.

Toget som sporet av skulle inn i persontrafikk, men hadde ingen passasjerer da avsporingen skjedde.

– Rullet rolig forbi

Allerede torsdag oppga NSB kjøring på stoppsignal som mulig årsak til avsporingen, men fredag kunne de altså konkludere med at det var dette som hadde skjedd.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Arbeid på toglinje etter avsporing ved Sandnes

Det avsporede toget ble stående på skinnegangen til langt utpå ettermiddagen. Toget traff dessuten en strømmast, og denne måtte også repareres.

Foto: Øystein Otterdal / NRK

Ifølge Myhre vet NSB at lyssignalet viste kjøring forbudt. Likevel fortsatte lokføreren.

– Vår lokfører var i den forståelse av at det ville bli kjøring tillatt, og rullet da rolig forbi. Toget ble så avporet, og traff en mast, sier Myhre.

Er tatt ut av tjeneste

– En menneskelig svikt gjorde at maskinen overtok, toget ble sporet av, og kom ikke ut på hovedlinjen, legger Myhre til.

Hvorfor lokføreren kjørte mot det såkalte dvergsignalet, et lyssignal som er plassert nede ved skinnegangen, vet ikke NSB.

– Vår lokfører er nå tatt ut av tjeneste inntil vi har gått gjennom saken nøye. Vedkommendes leder tar en vurering av om lokføreren er egnet til å forsette å kjøre tog, sier han.