Planen var å ta i bruk flyplassen i september i år, og starte flyvinger til Bergen og Stavanger.
– Vi satser på at det skal bli åpning i 2014, sier styreleder Sverre Valvik i flyplasselskapet
LES:
LES:
– Uforutsette ting
Han innrømmer at det var for optimistisk å planlegge å ta i bruk flyplassen så snart.
– Det viser seg at det dukker opp uforutsette ting. Blant annet at saksbehandlingen i mange instanser kan ta noe lengre tid enn det en utbygger i et optimistisk øyeblikk kan ønske seg, sier Sverre Valvik til NRK.
Han mener det ikke var grunnlag for å vite at det ville ta så lang tid å åpne flyplassen.
– Dette viser at det er veldig vanskelig å forutse alle ting som dukker opp, legger han til NRK.
LES:
LES:
Håper på 50.000 passasjerer årlig
Valvik forklarer at planen er å bygge en småflyplass som skal dekke et lokalt marked fra Arendal og østover.Tanken er at det skal være et tilbud både til næringslivet, for privatfly og charterfly. Og for flyklubben. Det er snakk om et begrenset antall passasjerer. Vi tror at det kan være snakk om 50.000 passasjerer per år om fem år, sier Valvik.
Lufthavnsjef Thomas Langeland ved Kristiansand lufthavn Kjevik sier han på sikt er bekymret for utbyggingen på Gullknapp i Arendal. Han mener konkuransen fra Gullknapp på rutene til Stavanger og Bergen vil gå utover tilbudet fra Kjevik. Han frykter rutene ikke vil bli bærekraftige.
– I forhold til vårt totale antall passasjerer per år på én million virker ikke 50.000 så veldig høyt. Men vi må huske på at dette gjelder ruter med et passasjergrunnlag på så vidt over 30.000 passasjerer til Stavanger og rundt 130.000 til Bergen. Da vil jo konsekvensene være helt annerledes, sier Langeland til NRK.
Men Sverre Valvik tror det er plass til både Gullknapp og Kjevik på Sørlandet.
– Passasjergrunnlaget er stort nok. Dette vil bare gi flykundene et bedre tilbud, sier Valvik.
LES: